FTLF Logo

Frankrig - Dunkerque

 

26/7: Stort tillykke til Lærke med din fødselsdag. Vi har tænkt meget på dig også i dag smiley. Så er vi kommet til Dunkerque efter at have sejlet 169 sømil fra Amsterdam. Vi kom ud af Sixhaven kl. 10 og drog mod slusen til Nordsøen i Ijmuiden. På vejen derud blev vi bordet af to venlige unge mænd fra immigrationsmyndighederne, som bad om at se pas og papirer på båden. De ville vide, hvor vi var på vej hen, og hvilke 3 sidste havne, vi havde anløbet. De ønskede os god rejse, da de forlod båden. Hele seancen foregik, mens vi sejlede ved siden af deres gummibåd med en tredje mand i.

I Ijmuiden ledte vi efter diesel til den lange tur, og det endte med, at John hev en af cyklerne frem og kørte til en tankstation et par gange. Tankstationer ser man næsten ikke i Holland nogen steder. Jeg gad vide, hvordan hollænderne får noget i tanken…? Heller ikke ved havneanlæg myldrer det med anlæg til bunkring (det hedder det, når man fylder de dyre dråber diesel/benzin i både).

 

Vi kom ud af slusen i Ijmuiden kl. halv tre og så gik det ellers derudaf. Vi havde timet det med strøm og nogenlunde med vind. Strømmen fik vi god glæde af, men vinden var noget skiftende, så motoren hjalp os en del igen. Jeg tog den sene aftenvagt, mens John hvilede sig, og så fik jeg mulighed for at sove/hvile en fem timer om natten. Da jeg stod op halv seks, kæmpede John med fuld sejlføring og 10½ m/s vind. Han var blevet forstyrret af en trawler, der valgte at bryde op fra sin fiskeplads, lige da vi kom forbi. Vi havde vigepligten, og der var kun en side at vige til, så det resulterede i en ufrivillig bomning. Heldigvis skete der intet med John eller jeg, men Lazy-jack`en (de snore der holder storsejlet, når det går ned) gik fra i den ene side. I forbindelse med episoden udløste bomudhalet sig selv, dårligt system. I forvejen havde John været nede og lave en midlertidig reparation, der hvor masten går gennem dækket. De gummistykker, der sidder spændt fast med et spændebånd, var begyndt at falde ud med det resultat, at masten var begyndt at rokke i hullet. Da jeg var kommet over noget af min uro i situationen, fik vi ved fælles hjælp og megen råben sejlet ned. Det var en brat opvågnen!

På vejen fra Amsterdam havde vi fået pakket vores Grab-bag, som vi skal have med, hvis uheldet er ude, og vi er nødt til at forlade skibet. Samtidig fik vi aftalt, hvem der gør hvad, hvis situationen opstår. Tilbage er bare at gøre vores yderste for, at det aldrig bliver nødvendigt.

Da storsejlet var pillet ned og forsejlet formindsket, gik John ned og sov/hvilede sig. Det var lidt synd, at han hele natten havde kæmpet sig frem med modstrøm, og så snart det blev min tur, fik jeg en god medstrøm. Hele turen mærkede vi begge, at vi stadig ikke har helt søben eller skulle man sige ”sø-maver” endnu. Men et par ingefærpiller af og til tager toppen af kvalmen!

Da vi kom ind i havnen i Dunkerque (Y C Mer du Nord), fik vi hurtigt anvist en plads for enden af en flydebro. Her mærker vi for alvor tidevandsforskellen, en forskel på 4½ meter mellem høj og lavvande.

Da vi gik en tur, mødte vi Jens og Hanne, som vi også mødte i Sixhaven. Hyggeligt! Havnen er dyr at ligge i (26 Euro per nat), bad koster én Euro, men strøm


27/7: I dag har vi sovet længe for vi var godt trætte efter turen. Vi kan godt mærke, at vi bruger en masse ressourcer undervejs. Det kræver en del psykisk energi når vi bevæger os i ukendte zoner. Vi er vant til at sejle, men vi er under fremmede forhold. Det betyder vores awareness niveauet er meget højt. Der er sådan en form for grundstressniveau hele tiden. Det kan så variere i størrelse afhængige af situationerne som vi udsætter os for.

Vi har nok ikke opnået så meget langturssejlerrutine endnu at vi kan slappe helt af. I morgen har vi planlagt at sejle sydover. Det er en tur gennem et af de mest befærdede farvande i verden. Ud over det så kræver det en del planlægning i forhold til tidevandet. Nogle steder går strømmen meget stærkt. I morgen handler det om godt 3 knob. Visse steder som vi kommer forbi kan den komme op på ca. 10 knob. Med motoren på max omdrejninger kan vi sejle ca. 7 knob. Det vil sige at vi sejler baglæns med 3 knob… Så hvis det kan lade sig gøre så må vi tilpasse vores afsejling så vi får strømmen med os. Men når vi har planlagt at sejle 1 døgn, så skifter tidevandet 4 gange undervejs.

I dag har vi besøgt museet Mémorial du Souvenir. Det er et museum, der handler om evakueringen af godt 300.000 britiske og franske soldater fra Dunkerque i starten af 2nd. Verdenskrig. De var totalt omringet af tyske tropper, der smadrede alt og alle. Det gjorde stort indtryk på os med den grufulde historie om alle de liv, der gik tabt undervejs. Krig er hæslig. Men havde vi haft den frihed som vi har i dag, hvis ikke nogen havde ofret deres liv for friheden??? Mine børn kan tænke tilbage på alle de gange de har været ”tvangsindlagt” til at besøge Frihedsmuseet i København… Håber det har givet dem en forståelse af den del af historien?? – og at friheden nogle gange koster liv.

Ellers har vi cyklet lidt rundt i byen. Det er en større by med en del industri. Men der også noget monumentalt over byen. Der findes en del mindesmærker - og de er ikke små… Vi har ikke mødt mange på cykel, men der er forholdsvis fine forhold for cyklister.

Byen består af en meget blandet bebyggelse. Der er gang i nybyggeriet. Det meste af byen blev totalt ødelagt under 2nd. Verdenskrig, så vi har ikke set så meget historisk byggeri.

Vi har skiftet plads så vi er kommet under mere beskyttede forhold. Vi kan også få en mere stabil kontakt med internettet.

Hvis du forsøger at finde vores båd på det AIS link på forsiden, så er der ikke altid forbindelse med skibet. Der er flere forhold der sig gældende. Vores placering af antennen på skibet og modtagestationerne. Du kan kun se os hvis de 2 ting passer sammen. Når tidevandet er lavt så kan antennen ikke se over kajkanten. Det forringer også signalet.

I morgen sejler vi til Dieppe, der ligger ca. 100 sm sydover.

28/7: Alle vejrudsigter, tidevandstabeller og strømtabeller indicerede, at vi ville få en dejlig behagelig tur fra Dunkerque til Dieppe. Men ak, vinden havde sit eget liv, og der var meget af den! Og lige imod næsten hele turen. Vi startede fra Dunkerque klokken halv to om eftermiddagen. Vi havde regnet ud, at det måtte være det helt rigtige tidspunkt at afsejle. Den første time var ren magssejlads (hygge), men men men så blæste det op i løbet af fem minutter. Ikke noget forvarsel, kun sol og høj himmel uden en sky!!! Vinden havde ikke læst forudsigelserne, som lød på 5-6 meter i sekundet. Den pustede sig op ind imellem til vindstød over 14 sekundmeter med et gennemsnit på 11½, og den blev ved i timevis. Så vi kom meget langsomt fremad med en del modstrøm oveni. Da vi havde kæmpet os fremad i 4-5 meter høje bølger i næsten seks timer, blev vi enige om, at Calais kunne være et godt sted at overnatte. Vi kunne ikke under nogen omstændigheder nå rundt om pynten, hvor strømmen og trafikken er aller stærkest på et gunstigt tidspunkt, så det ville blive for meget kamp (og diesel).

I Calais er der megen trafik med færger, som vi i små skibe skal passe godt på. Så vi lå og sejlede lidt frem og tilbage ved siden af fairway´en, mens vi ventede på, at lyset skiftede til grønt, så vi måtte sejle ind i havnen. Broen ind til lystbådehavnen åbner kun på bestemte tidspunkter, og det var ikke lige, da vi kom, så vi fangede en mooring (bøjer med en ring i) og fortøjede båden. Herligt for klokken var efterhånden blevet 20.45, så maven råbte på MAD. Det blev til en gang forloren skildpadde på dåse med kogte æg og brød = fast food. Så var der gjort indhug i det franske brød, så jeg gik i gang med at bage en ring grovbrød i gasbageformen. Det var et forsøg med en færdigblanding på fransk. Da forklaringen naturligvis stod på fransk, puttede jeg gær i for en sikkerheds skyld. Og det blev rigtig godt J.

Mens jeg regerede i kabyssen, opdagede John, at splitbolten til kick`n var knækket. Vi har mange reservedele med, men ikke lige sådan en bolt. Så der blev sat en midlertidig bolt i. Det er tydeligt for os, hvor vigtigt det er, at man tit gennemgår båden for eventuelle fejl og mangler, så det kan blive rettet op straks, før det medfører værre ting.

Aftenen blev sluttet af med nybagt brød, umhh J.

30/7: Fin sejlads fra Calias. Vi afgik fra Calais kl. 9 efter at ha tilbragt natten ved en mooringsbøje i havnen. Vi mærkede tidevandets voldsomme energi. Vi kom ind med lavvandet. I løbet af natten kom højvandet med stor styrke. Gerda fik ikke sovet ret meget, og jeg var på dæk et par gange i løbet af natten. Der var mange uvante lyde…

Efter vi havde rundet hjørnet ved Cap Gris –Nez kunne vi sætte sejl og stoppe motoren. De næste godt 70 mil gik vi på bidevind (næsten vinden i næsen) og knap 7 mil når strømmen var med os. Vinden var oppe og runde 10m/s, hvilket betød, at vi rebede storsejlet og senere genuaen. Vindroret passede roret, så vi sad bare og holdt øje med kursen, drak kaffe/the og spiste…. J. Hen under aften blev vinden rigtig kold, og bølgerne slog hen over sprayhooden. Det blev en lidt kold affære. Da vi ankom til Dieppe, måtte vi kalde Port Control og anmode om tilladelse til at gå i havn. Den fik vi med det samme. Lige inden for læmolen hev vi storsejlet ned og gjorde klar til ankomst. Da vi kom ind i marinaen stod en velkomskomite på 3 personer, der med et smil bød os velkommen. Først i dag forstod vi lidt, hvorfor de smilede(men søde og hjælpsomme det var de nu). Det kom, da vi skulle betale havneafgiften på 30 Euro…. Pr. nat. Det er rent røveri. Toilet og bad var interimistiske containere. Så jeg brugte lidt af formiddagen på at være lidt ophidset over det. Spildt krudt, for her er en turist blot en, man skal tømme lommerne på, inden de tager af sted igen.. J.

Vi kan godt mærke, at vi er i Frankrig. De engelsksprogede egenskaber lader meget tilbage at ønske. De franskmænd.. Vi bliver vist aldrig helt gode venner…

Men smukt det er her. I dag har vi cyklet rundt og nydt den smukke natur og lange strandpromenade. Byen er et virvar af alle mulige stilarter. Lige fra flotte gamle borge til nedrivningsmodne gamle forfaldne bygninger. Vi gik ind på byens officielle hjemmeside for at få nogle tips. Siden var selvfølgelig på fransk. Efter nogen søgen fandt vi et link med lidt engelsksproget. Det blev vi ikke meget klogere af.. Så jokkede vi i pedalerne og snusede os lidt frem. Marinaen ligger midt i byen med et hav af restauranter og barer udenom (når du skal på toilettet eller i bad, så skal du lige halvt rundt om torvet).

I eftermiddag var vi ude at lede efter rustfrie skruer. På turistinformationen fik vi anvist et byggemarked uden for byen… Så startede en lang tur op af bakken. Vi lagde for hårdt ud og måtte standse og afsyre lidt…. Så op på cyklen igen og klarede resten i fin stil. Nogle km længere ude kom vi ind i et centerområde med mange store butikker. Vi fandt byggemarkedet. Men ak efter lang tids søgen måtte vi køre med uforrettet sag. Her bruger man ikke rustfrie skruer eller gevindstykker… Tilbage til byen og lidt mad. Efter maden skulle vi igen af sted. Denne gang efter diesel og proviant. Gerdas proviant udmøntede sig i et herligt aftensmåltid med kylling, champignonsovs, nye kartofler og porrer … MUMS J.

31/7: Vi afsejlede fra Dieppe kl. 9 for at tage en lang sejlads til Cherbourg. Vi havde regnet og regnet på tidevand og strøm og vind. Men, men, men vi havde nok været en anelse for optimistiske i vores beregninger af Awareness` topfart i modstrøm, modvind og mod bølgerne...

Vi startede fint ud med god medstrøm. Men når man sejler så mange timer, som vi gjorde, og tidevandet skifter ca. hver 6. time, så undgår man ikke at sejle i modstrøm. Lige her ville jeg ønske, at det havde været muligt for os at deltage i et af FTLF´s kurser om tidevand. Så er man fri for at lære det på den hårde måde som os. Når man flere gange har prøvet at sejle under én knob med mange omdrejninger på motoren, så forstår man virkelig, hvor stor betydning det har at kunne beregne et gunstigt tidspunkt at afsejle og anløbe en havn på. Nå, på trods af en gedigen modvind og modstrøm HELE sejladsen, så motoren igen kun fik sporadisk hjælp af sejlene, så blev det en god og lærerig tur.

Der var ikke megen trafik på vandet, dog skal man krydse nogle dybtvandsruter med hurtigfærger, som man helt sikkert skal passe godt på, da de sejler over 35 knob i timen, og de flytter sig ikke for et lille sejlskib… Den ene front med sorte skyer efter den anden passerede hen over os: Vinden steg til over 11 sekundmeter med et gennemsnit på 9. Men først ved indsejlingen til Cherbourg fik vi en byge. Så det må siges, at være nådigt sluppet. Som på sidste lange sejlads fik John et hvil om eftermiddagen, og igen mellem kl. 21.30 og 01.00. Så kunne han klare at være på vagt fra 01.00 til 05.30, mens jeg sov. Jeg tager så den sene aftenvagt og tidlige morgenvagt. Det passer meget godt til vores naturlige sovemønster, selv om vi selvfølgelig ikke får sovet hverken godt eller nok.

1/8: Vi anduvede Cherbourg efter 28½ times sejlads fra Dieppe i regnvejr lige i indsejlingen. Det er en kæmpestor indsejling med en stor yderhavn bag en wavebreaker. Der er et militært anlæg i en ene side af havnen. Marinaen har plads til 1300 både incl. 300 gæstepladser. Derudover er der flere andre havne. Det koster 25,70 Euro for plads, el og vand. Bad koster per gang 2 Euro!!! Men efter sådan en sejlads nyder vi at bade, uanset om vi trænger eller ej…

Da vi kom ind og lå forsvarligt fortøjet i en vugge ved en flydeponton, så gik vi i gang med den store oprydning og rengøring af skibet ude og inde. Der blev vasket op og tørret snavs af, tørret tøj og støvsuget. Dynerne blev luftet, og sengetøjet skiftet. Awareness fik en tur med siliconespray omkring vinduerne, som efter sådan en sejlads med bølger over dækket har afsløret flere utætheder omkring udluftningskanaler og vinduer. Sejlet og dækket blev spulet. Og så siger de, det er afslapning at sejle J.

Bagefter var det op på cyklerne og ud at snuse til Cherbourg. Det er søndag, så forretningerne var for det allermeste lukkede, men mange små restauranter og barer havde åbent. Byen er et sammensurium af byggestile, men bærer præg af mangel på vedligeholdelse. Men rigtig mange steder i vejsider og små torve er der bede med flotte blomster og små palmer, som jeg ellers kun har set på sydligere himmelstrøg. Det pynter gevaldigt på byen. Da vi cyklede rundt nede ved en havn bag marinaen, så vi et kæmpe sejlskib af aluminium. Det havde en mast så høj, som vi aldrig før har set. Den var vi selvfølgelig nødt til at fotografere.

Senere på aftenen prøvede John over HF radioen at få kontakt med Per og Susanne fra ”Su-per”. De ligger i Sydfrankrig. Men det lykkedes desværre ikke. Til gengæld fik John snakket med Helge i Danmark, som formidler et nautisk net, som sender 19.30 UTC næsten hver aften. Helge formidler vejrudsigter til sejlere ude i verden, så han kan blive en velkommen kontakt for os.

2/8: En dag med meget praktisk arbejde. Nogle af vinduerne holder ikke helt tætte, hvilket blev afsløret under sidste sejlads. Så John gik i gang med at undersøge, hvordan vinduerne er tætnet, og hvad der kunne gøres for at afhjælpe problemet. Heldigvis ligger der en bådudstyrsforretning ved Cherbourg Marina, så han fik købt Sikaflex og skilt vinduesrammen ad indvendig, så der kunne komme nyt tætningsmateriale på. Jeg fik vasket to maskiner tøj og dekoreret skibet som et helt juletræ med vasketøj :-). Nødvendigt at ordne de almindelige praktiske opgaver når vejret er til det. De usædvanlige opgaver som at tætne vinduer skal også gøres, og vi er indstillet på, at det er en del af rejsen, når vi har en gammel båd.

Det flotte solskin nåede vi at nyde på en lang cykeltur i eftermiddag. Der ligger et museum oppe af et bjerg, hvor man kan blive klogere på den påvirkning, anden verdenskrig havde på området ved Cherbourg. Det var en hel snoet bjergetape, vi kom ud på for at nå helt op til museet. Men belønningen kom, da vi stod på udkigspladsen, hvor vi kunne se ud over hele byen med den store havn, flot badet i solskin, og med en fornemmelse af at kunne ane England i horisonten. Museet var ikke vildt imponerende i sig selv. Det er slående, så lidt der bliver gjort ud af at nå ud til et publikum, der ikke lige taler verdenssproget fransk. Mange af teksterne var kun på fransk, ligesom den film, der blev vist, ikke var tekstet for os handicappede :-).

Efter at være cyklet ned og ned og ned igen fandt vi et stort butikscenter, hvor vi blev enige om lige at kigge ind for at se, hvad de havde. 50 Euro og nogle store fyldte poser senere var klokken syv, og JOHN begyndte at klage over at være sulten :-). Så vi susede hjem og fik lavet en hurtig omelet og tilfredsstillet vores sult.

3/8: Vi afsejlede fra Cherbourg 4 timer før højvande i Dover. Det er vigtigt, hvis du er sejler og vil sejle den samme rute.(timingen var bare perfekt) Vi afgik fra marinaen 13.30 efter at ha fyldt diesel på. Det tager en halv time at komme ud af havnen!. Ruten, som vi skulle sejle ad, er meget berygtet for den voldsomme tidevandsstrøm. I området kaldes den for Alderny Race. Den kan gå med op omkring 10 knob. Da vi er midt i månefaserne, er strømmen heller ikke så voldsom. Men vi fik det timet rigtigt og havde ingen problemer. Ifølge følge vejrudsigten ville vi ha modvind de første 15 sømil, hvorefter vi ville få halvvind ( vind på tværs). Så ville vi kunne sejle optimalt. Men ak… Hele vejen havde vi mo`vind. Så det forgik på motor igen igen. Turen tog 12 timer, og vi ankom kl. 01.30 og fik straks tilladelse af Port Control til at gå ind. Man kan kun anløbe marinaen 3 timer før og efter højvande. Der er en slags afspærring under vandet, som man skal passere. Den holder vandstanden på et minimumsniveau i marinaen(omkring 2.30M).

Da vi ankom til vestsiden af Jersey, trak det op til regnvejr, det begyndte at blive mørkt og usigtbart. En spændende kombination :-). Omkring øen er der fyldt med klipper og skær. Så sejladsen foregik med konstant udkig og næsen i plotterskærmen (GPS) . Ved fælles hjælp fandt vi ruten ind til havnen. Den er et ret flot, men også ret forvirrende syn. Alt er bare et lyshav. Hele havnepromenaden er oplyst. Samtidig er der flere ruter ind. De er forholdsvis godt markerede, men kan godt virke forvirrende. Så vi var meget koncentrerede først og sidst på ruten.

Hvis vi skal sætte lidt overskrifter på den første måned, så har den været arbejdskrævende/lærerig. Vi har konstant været på arbejde. Der har været rigtig mange ting at lære undervejs. Vi havde tilmeldt os FTLF`s tidevandskursus. Det blev desværre aflyst. Det kan stærkt anbefales at tage det kursus eller et tilsvarende. Det er voldsomme kræfter, som man er oppe imod!! Vi har lært det på den ”hårde” måde.

Internettet er blevet vores måde at holde kontakt med Jer derhjemme. I de sidste 2 havne har det manglet. Så det føles lidt mærkeligt ikke at kunne holde kontakt – udover telefonen. Men det skal vi vist vænne os til… Invester i en god antenne (internet) til båden. Det letter i jagten på nettet. Hans fra Yachtgear.dk har nogle løsninger. Vi fik ikke investeret, så det fortryder vi nu. Så nu skal vi ud og søge..

Igen vil vi nævne Reeds Nautical Almanac. Den er guld værd!!! Den bør absolut være standardinventar i skibsbiblioteket, hvis du sejler sydover. Der er en hulens bunke forkortelser i teksten, så den kræver lidt at læse. Jeg købte den på nettet for godt 330 kr. De penge er givet fantastisk godt ud!!!


4/8: Kl. 01.30 Vel ankommet til Saint Helier på Jersey. Her er et godt net så nærmere følger senere i dag. Nu vil vi i seng efter 12 timers motorsejlads gennem et af de mest strømfyldte farvande i verden....

I dag håber vi at få kontakt med "ungerne" via Skype... Vi savner Jer og håber at få kontakt. Vi er vist lidt i underskud :-)


4/8:fortsat: I dag er vi lidt matte i sokkerne… Formiddagen og en del af eftermiddagen har det regnet og været småkoldt. Jeg havde lovet Gerda lidt badeferie når vi kom til Jersey. Havde en indre forestilling om at de havde et noget mildere klima end i DK. Det har de også men det er primært om vinteren…

Vi har været ude og cykle lidt rundt sidst på eftermiddagen. Der er rigtig mange butikker. Det er sjovt at kigge på udbud og priser. Øen er ikke med i EU og betragtes som frihandelsområde. Det afspejles ikke i de priser som vi har set.

Prisen i marinaen 23 £+ 2 for strøm.1 £ står i næsten 9 kr. nu. Så det er ikke helt billigt. Bad og internet er gratis. Det glæder vi os over – når det virker. Der er 5 marinaer her i byen. I nat da vi kom ind, sov næsten alle. Vi gik lige ind og fandt os en plads. Da vi ankom til forhavnen så vi en masse både, der så ud som om de ventede på at komme ind. De lå i lag med op til 5 styk udenpå hinanden. Men her i eftermiddag lå de der stadig…??

Det er skønt igen at være i et sprogområde, hvor vi forstår hinanden. Vi kan også følge med på radioen, turistbrochurer og lignende. Da vi kom op til receptionen blev vi mødt på klingende engelsk. Møntfoden er £ men med eget navn. Jersey Pound, men så vidt vi kan se så er de 2 valutaer ens.?? Men der nu noget mærkelige her. De kører i den forkerte side af vejen… Det kræver virkelig noget opmærksomhed, når vi færdes ude i trafikken. Godt vi ikke skal køre bil… J

Gerda er meget betaget af alle de flotte blomster som findes her. De er meget flinke til at sætte/hænge blomsterkummer op overalt. Det er et smukt syn. Tænker det må glæde en dansk gartner eller blomsterproducent. De er nok ikke lavet på Jersey alle sammen. Måske er det et visit værd for en fynsk producent…- fik du den Holger??? J Men du har vel travlt med andre ting???

5/8: Gerda har fået nye shorts... og jeg har ikke fået noget. Jeg har ellers kørt Jersey tynd og været i næsten alle elektronikforretninger-og bådudstyrsforretninger for at lede efter en udendørs Wifi antenne så vi kan komme mere sikkert på nettet- men det lykkedes ikke.. :-(


6/8: I aftes havde vi en rigtig dejlig lang snak med Lærke på Skype. Tak for det.! Skønt at ku ha kontakt med Jer derhjemme på den måde. Ikke at det kan erstatte den personlige kontakt, men det er den næstbedste løsning... Lærke kom også med en meddelelse, der gjorde indtryk på mig, og som jeg har brugt lidt af natten til at bearbejde. Skal man gi den slags meddelelser, når man ikke er hjemme. Ja, det mener vi!!. En af mine gamle venner Annie døde af kræft den 29 juli i en alder af 59 år. Hun blev begravet den 4/8. Trist at modtage en sådan besked, men lidt sværere når man er hjemmefra. Jeg ville gerne ha deltaget i begravelsen og vist Annie den sidste respekt. Men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Mine tanker og medfølelse går til Jørgen, Brian og Kim - og resten af familien. Det er hårdt at miste nogen, man har kær.

I løbet af natten gik tankerne tilbage til ungdomsårene, hvor jeg lærte Annie og Jørgen at kende. Det var alle minderne om de gode stunder som jeg/vi har tilbragt sammen med dem. De er nogle dejlige mennesker, som vi har delt mange gode, interessante og spændende oplevelser sammen med. Tak for det !!

Æret være Annies minde.

Endnu en gang bliver vi bekræftet i vores beslutning om vores rejse. Gøre det man har brug for, selv om det også koster noget. Her tænker jeg specielt på afsavnet i forhold til vores kære derhjemme. Kærligheden til de mennesker, som vi holder af, bliver meget mere tydelig og konkret. Vi mærker savnet tydeligt. Der er mange aspekter i en langturssejlads...

7/8: Vi skulle ha sejlet kl. 06.00, men vejret ville det anderledes... Der stod en strid blæst omkring kulingstyrke ind i havnen. Vi var vågne en del gange i løbet af natten, da det begyndte at blæse op. Så vi besluttede os til at blive lidt endnu. Vejrudsigten ser ikke for gunstig ud - idet den lover vind og bølger imod... Sædvanligvis kommer vinden fra vest eller sydvest. Det er den kurs som vi skal sejle... Hen under aften skal den dreje mere om i nord, men bølgerne vil stadig være imod.. Turen til Brest forventes at tage ca. 36 timer. Herefter vil vi finde et vejrvindue(godt vejr) og så gå over Biscayen hurtigst muligt.

Vi kan komme ud af havnen omkring kl. 14, så det satser vi på. Vinden er mere moderat nu, men der kommer dog pæne vindstød endnu. Når vinden drejer mere om i nord, så skulle vindstyrken også falde. Indtil da ligner det motorsejlads...

I går fik jeg fat i et nyt kort til computeren. Det har givet noget mere signalstyrke til at komme på nettet. Det prøvede vi i går eftermiddags, hvor vi snakkede med Emil, Vivi og Mads. Det var dejligt at snakke med dem :-). Der var billeder på, så det var helt perfekt. Signalstyrken var dog ikke konstant, så vi måtte slå billedet fra efter en halv time. Men det nye udstyr var helt klart en forbedring :-).

Mads gav også en rundvisning i vores hus, som de har indrettet, så det passer til dem. Det så flot ud :-). Skønt at se og snakke med dem. Emil var lidt træt, men han kunne dog genkende os efter et stykke tid :-). Han fik fortalt lidt om, hvad hunden, bilen og katten siger :-). Det med fisken er gået af mode igen.... :-).

Emil må nok være lidt forvirret. De flyttede jo ind i det hus, som vi boede i, og så er vi pludselig på computerskærmen. Det er en mærkelig og forvirrende verden... :-)

I går aftes blev vi eskorteret ud af byen af politiet... Vi ville cykle ud og se den lange strandpromenade. Vi kom cyklende i den forkerte side af vejen (altså set med danske øjne..,) men den var meget befærdet. Vi havde ikke set, at vi måtte cykle på fortovet. Så den politibil, der kom efter os, lagde sig lige bag os og fulgte os, til vi fik øje på, hvor vi rettelig skulle cykle. Den flinke betjent vinkede og nikkede anerkendende, da det lykkedes os at komme på rette vej. Jo, de passer godt på folk her :-). Man vil jo nok gerne, at vi vender helskindet tilbage og besøger Jersey igen :-). I øvrigt er der ikke ret mange cyklister her. Dem, som vi ser, fræser meget målrettet af sted på deres racercykler.

Strandpromenaden ved st. Aubins Bay er bare rigtig flot. Det er en meget bred og meget lang promenade. Der er udsmykket med blomster og palmer. Langs vejen ligger der bare den ene store villa efter den anden blandet med pensionater og hoteller - i gammel engelsk stil. Sandet ved stranden er bare rigtig fint - det ligner det på Fanø siger Gerda. Langs hele promenaden er der hængt pærer op i rå mængder. Det kunne vi se som et "lyshav" da vi sejlede ind. Flot ser det ud, men det er et enormt ressourcespild... På vejen så vi en "sandkunstner", der havde lavet det flotteste sandslot som jeg nogensinde har set. Billeder kommer...

I øvrigt er byen St. Helier et sandt virvar af små kringlede gader, hvoraf de fleste er ensrettede... Det er lidt svært at finde rundt på legal vis. Så nogen gange har vi planket den og kørt på fortovet i mod ensrettet færdsel - hvilket også er tilladt visse steder. Jo, de skøre de englændere :-). Vi kan i hvert fald ikke rigtig finde systemet. Derhjemme ville vi ha fået adskillige bøder for den måde at færdes i trafikken på - forudsat at der undtagelsesvis skulle komme en færdselsbetjent forbi... :-). Men gågaden er lang og smykket med blomster både i kummer på små torve og ikke mindst hængende i krukker i 1. sals højde. Og der er mange dametøjs- og skobutikker at gå på opdagelse i til en fornuftig pris!

Og så lige lidt om forplejningssituationen om bord: Der er få,, men store supermarkeder omkring hovedgaden, meget velassorterede og en smule billigere for visse varer end i DK. Jeg har dog ledt forgæves efter bl.a. cocktailpølser og en pose rasp til at drysse i min gasbageform. Jeg vil gerne anbefale Netto´s fryseposer med hjemmefra, da det er svært at opdrive noget tilsvarende til den pris... Jerseymælk 1% fedt er et kapitel for sig. Det smager bare fantastisk godt. Firmaet Jersey Diary laver også en skøn yoghurt. Den skal bare smages!

Jeg havde Store Bagedag i går. Jeg har kun brugt gasbageformen et par gange. Det blev først til et mindre brød, som jeg dog kom til at brænde af .... havde i skyndingen glemt at sætte den underste del på, så det var et noget solbrændt brød, der kom ud. Og medførte en del skrubben af formen, før den kunne bruges til næste brød. Men af skade bliver man klog, så det glemmer jeg ikke igen! De to næste forsøg faldt heldigt ud, så nu har vi frisk lyst brød og et groft rugbrødslignende brød til turen. Det er lige med at finde den helt rigtige temperatur at bage ved, så brødet ikke bliver tørret og er 100 år om at blive bagt, men på den anden side ikke får en mørk skorpe. Jeg prøver mig lidt frem....

Underligt nok så taber vi os begge to lidt. Det må være al det cykleri i land, og så er det ikke altid, appetitten er så stor for mit vedkommende, når jeg har været nede i kabyssen for at forberede et måltid. Men det er bare en sidegevinst, så længe søsygen kan holdes på det plan. I øvrigt har jeg nogle gange spist et par ingefærtabletter et par timer før en bøvlet sejlads, og det har muligvis taget det værste af symptomerne. Ellers er der ikke andet at gøre end at følge horisonten med blikket, og så være optaget af at holde øje med kurs, fiskenet, bøjer osv. i stedet for at overgive sig til det, jeg har mest lyst til, nemlig at falde lidt hen, blive sløv og søvnig.

9/8: Ankom til Brest kl. 01.30 i nat. Alt vel ombord. Mere følger senere :-).

SENERE:..Vi ankom i nat efter 34,5 timers sejlads fra St. Helier på Jersey. Turen var godt 170 sømil. Det giver et gennemsnit på næsten 5 knob(sm) /t. 1 sømil er godt 1.852 meter. På en go dag går det hurtigere at cykle...:-). Det var igen næsten ren motorsejlads for vind og bølger imod er en fast følgesvend.. Da vi gik ud af havnen var det i modstrøm og 6 gange undervejs skiftede strømmen. Normalt er det ikke det store problem derhjemme, men her er det en faktor som man skal regne med. Jo længere vi kom ud jo større blev bølgerne, men de var anderledes end dem vi havde mødt før. De var større, længere og rundere. Det er Atlanterhavsbølgerne som vi stødte på. På et tidspunkt ud på aftenen kom de foran for tværs... Det betyder skråt forfra. Så er der lagt op til rulning... De rulninger giver en urolig mave og kvalme hvis man har tendens til det. Det har vi.

Gerda spiser nogle ingefærtabletter, men jeg nægter hårdnakket :-). Det er måske lidt dumt for det ser ud til at hjælpe- det tager det værste af det. Gerda er virkelig en heltinde, når hun heroisk begiver sig ned i "køkkenet" og fremtryller mad og drikkevarer- uanset vejr og vind. Nogen gange ser hun lidt mærkelig ud i hovedet når hun kommer op - og appetitten er måske faldet en anelse :-) -men hun gør det. En stor ros til hende for det!! Søndag aften spurgte hun hvad jeg kunne tænke mig at spise. Jeg svarede prompte - en burger med hele svineriet, svarede jeg drømmende. Så gik der et kvarter, så havde hun fremstillet en helt fantastisk burger, der kommer til at gå hen over historien på Awareness. Den var historisk god og jeg nød den med største velbehag :-) UHM..

Søndag nat kom jeg op , efter nogle urolige timers søvn, og skulle overtage vagten. Båden rullede en del og jeg kæmpede mig i regntøjet hurtigt. Man skal ikke være under dæk i mørke, når båden ruller på den måde. Straks kommer søsygen forbi. Hurtigt i tøjet og hurtigt op. De første 2 timer gik med at holde søsygen stangen. Da den så endelig var lidt på retur4 timer senere, så måtte jeg lige kaste lidt op - bare en enkelt gang... Så var jeg frisk igen. Det var lidt ligesom en bøvs, der klemmer :-). Jeg har kæmpet en del for at det ikke skulle ske, men det kom bare pludseligt :-).

Bortset fra søsygen så var det en helt fantastisk flot stjerneklar aften. Stjernerne glimtede i et lysvæld. Aldrig har jeg set noget så flot. Det var bare helt fantastisk. Det giver modvægt til de øjeblikke hvor det hele føles lidt trøstesløst, og hvor jeg tænker "Hvad f... laver jeg her??". Sådan nogle stjernestunder visker alt det negative væk igen og så kan vi huske hvorfor vi valgte at rejse med båd. Det er ikke altid særlig komfortabelt når elementer raser...

Søndag formiddag klarede det op og blev en rigtig flot dag. Stadig store bølger men på den gode måde. Bølger kan godt være store og helt ufarlige. Bar de kommer på den rigtige måde. De løfter båden blidt og nænsomt op i 3-5 meters højde og sænker den stille ned igen. Ud på eftermiddagen lagde vinden sig og da vi nåede indsejlingen til Brest var vandet næsten helt stille. En flot aften med en fantastisk solnedgang :-).

I dag har vi kastet os ud i noget så eksotisk som oprydning, tøjvask og indkøb. Formiddagen startede solrigt men over middag kom skyerne, vinden og kulden. Vi måtte krybe i det lange tøj igen... Sent på eftermiddagen cyklede vi imod Brest. Havnen som vi ligger i hedder Moulin Blanc og ligger lidt udenfor byen. En halvlang kedelig tur ud gennem et industrikvarter inden vi nærmede os byen. Vi cyklede ned forbi den nye marina - Marina du Charteau. Slotsmarinaen er der nu ikke noget specielt ved. Vi sejlede ud til Moulin Blanc (den hvide mølle) og det har vi ikke fortrudt. Der er virkelig et fantastisk miljø herude med en aktiv sejlerungdom i hidtil uset omfang. Det er fantastisk at opleve. Det er Bente fra Sy-Cherie, der inspirerede os til at komme her. Tak for det Bente :-).

Vi er ikke stødt på andre langturssejlere her i Brest. Det undrer os lidt. Vi ved jo at de er der et eller andet sted :-).

Det vi har set af Brest indtil nu har ikke imponeret os særligt. Håber det ændrer sig :-). Vi måtte lede længe efter fødevarebutikker. Der er langt i mellem dem og de reklamerer ikke så stort i bybilledet som derhjemme. Men pludselig stod jeg midt i en stor butik ala Føtex derhjemme. Der var næsten alt og lidt til... ;-).

Onsdag regner vi med at sejle over den berygtede Biscaya bugt. Turen er omkring 350-400 sømil lang og forventes at tage godt 3 dage. Hvis vejrudsigten holder, så tager vi til Gijon (Spanien), som Hans fra Sy- Barolo anbefalede. Vejret ude på hjørnet ved La Coruna ser ret hidsigt ud og har gjort det et stykke tid. Så vi går til Gijon og håber på lidt badeferie... Det er godt nok ca 100 Sm øst fra La Coruna, men det må vi så hente senere.

10/8: Så er det regnvejr, småkoldt, og det blæser en del... Vi er indendørs, og Gerda er gået i gang med at bage. Der skal noget ordentligt brød til, siger hun. Brødet, jeg købte i går, er allerede tørt..Der blev også lige bagt en gulerodskage (Amos færdigblanding). Senere skal vi ud og proviantere noget mad til turen. Vi er stadig noget vægelsindede. Vi trænger til sol og varme... Vi vakler lidt mellem Gijon eller La Coruna. Gijon ligger længere inde i Biscaya bugten. Ved La Coruna ser vejrudsigten fin ud, når vi tager den på DMI. Ikke prangende men sol og omkring 20 grader. Lige på hjørnet ved La Coruna er der optakt til hårdt blæsevejr (kuling). Vi så det på sidste vejrmelding, og nu er det på vej tilbage. Når vi ser på vejrmeldingerne længere sydpå, så er der masser af sol og varme :-).

Vi har det lidt svært med de vejrudsigter, vi henter, for de passer ofte ikke. På turen over Biscayen ku det være rart, om den holder... :-). Vi bruger vejrprogrammet Ugrib, hvor vi downloader gribfiler (vejrfiler) og kikker på vejrsiden PassageWeather.com. Men vi har oplevet, at de begge går helt galt i byen omkring Frankrig. Men de er til gengæld enige om det forkerte, som de kommer med... Ved ikke om der er tale om lokale vejrfænomener?? Har du nogle erfaringer omkring gode vejrsider, så hører vi gerne fra dig :-).

Når man sejler er man utrolig meget optaget af vejret og vejrprognoser. Det er et yndet samtaleemne. Hver aften kan man på HF radioen slå ind på 14.325 MHZ USB kl. 19.30 UTC (+2 timer i DK ved sommertid), så sidder Helge fra DK og Gustav fra Sverige klar med friske vejrprognoser til os sejlere :-). Tusind tak for det :-). De seneste 5 dage har det været svært at høre Helge fra DK. Han har nok svært ved at komme forbi det dårlige vejr...

HF radioen er ikke det mest stabile kommunikationsmiddel. Det er meget vejrafhængigt. Per fra Su-per.dk og jeg har forsøgt at nå hinanden. Han ligger nær Barcelona, men det lykkedes ikke helt... Så er det godt, vi har Skype, når vi er i nærheden af et godt net. De har vist et meget bedre vejr, end vi har, men de slås med dyre havneafgifter. Sidste nat måtte de af med 70 Euro for 1 nat. Det er ca. 500 danske kroner - og så var havnefaciliteterne ringe...

Så har vi fået dagens motion. Vi Googlede en Lidl og drog af sted. Det var ikke helt let, men det lykkedes. Godt det samme vi ikke fandt den helt rigtige vej, men det fandt vi ud af på hjemvejen. Vi måtte op ad en meeeeget stejl og meget laaang vej. Regnede silede stille og roligt, men vi blev pjask våde, inden vi nåede frem. Vi fandt, hvad vi skulle og drog hjem ned ad en længere og stejl nedkørsel. Men det gik lige som lidt lettere end på vejen op... :-)

Vi har tanket 61,5 L diesel til turen. Den koster 9,31 kr/L her på havnen. Jeg har regnet lidt på dieselforbruget. Vi bruger ca. 1,9 L diesel pr time/ ved ca 2500 omdrejninger, som er den normale marchhastighed. Vi sejler ca. 2,8 sømil/L. Vi har ca. 120 L i tanken. Det betyder, at vi får svært ved at sejle over Biscayen alene for motor. Så vi har brug for den rigtige vind til turen :-). Vinden har lagt sig lidt her til aften. Den skulle vende om i nord i morgen, så må vi se, om det passer.

Vi får ikke set mere af Brest, men vi går vist heller ikke glip af så meget...

Havnepengene her i Brest er 22 Euro pr nat. Det er ok. Personalet er flinke og hjælpsomme. Det er der også brug for, for der er problemer med det tekniske. Vi får udleveret koder til bad, vaskeri, adgang til bådebroen og toiletter. Men der er koks i det lige nu.. Hidtil er vi ikke helt blevet lukket ude...

Her i aften har John fået kontakt igennem over HF radioen med Per fra Su-Per. Det er det bedste forsøg indtil dato. Vi sidder nede i kahytten med varmeblæseren tændt og prøver at få vores meget våde tøj tørret...Det er næsten som at sidde i en fyldt tørrekælder med en rigtig høj luftfugtighed.

Praktisk og mentalt har vi forberedt os til de næste dage på havet. Jeg har lavet suppe, så vi nemt kan få et varmt måltid. Den er lavet helt koncentreret for at fylde mindst muligt i køleboksen. Denne har jeg rimet af i dag for at mindske strømforbruget undervejs.