Dunkerque

27/7: I dag har vi sovet længe for vi var godt trætte efter turen. Vi kan godt mærke, at vi bruger en masse ressourcer undervejs. Det kræver en del psykisk energi når vi bevæger os i ukendte zoner. Vi er vant til at sejle, men vi er under fremmede forhold. Det betyder vores awareness niveauet er meget højt. Der er sådan en form for grundstressniveau hele tiden. Det kan så variere i størrelse afhængige af situationerne som vi udsætter os for.

Vi har nok ikke opnået så meget langturssejlerrutine endnu at vi kan slappe helt af. I morgen har vi planlagt at sejle sydover. Det er en tur gennem et af de mest befærdede farvande i verden. Ud over det så kræver det en del planlægning i forhold til tidevandet. Nogle steder går strømmen meget stærkt. I morgen handler det om godt 3 knob. Visse steder som vi kommer forbi kan den komme op på ca. 10 knob. Med motoren på max omdrejninger kan vi sejle ca. 7 knob. Det vil sige at vi sejler baglæns med 3 knob… Så hvis det kan lade sig gøre så må vi tilpasse vores afsejling så vi får strømmen med os. Men når vi har planlagt at sejle 1 døgn, så skifter tidevandet 4 gange undervejs.

I dag har vi besøgt museet Mémorial du Souvenir. Det er et museum, der handler om evakueringen af godt 300.000 britiske og franske soldater fra Dunkerque i starten af 2nd. Verdenskrig. De var totalt omringet af tyske tropper, der smadrede alt og alle. Det gjorde stort indtryk på os med den grufulde historie om alle de liv, der gik tabt undervejs. Krig er hæslig. Men havde vi haft den frihed som vi har i dag, hvis ikke nogen havde ofret deres liv for friheden??? Mine børn kan tænke tilbage på alle de gange de har været ”tvangsindlagt” til at besøge Frihedsmuseet i København… Håber det har givet dem en forståelse af den del af historien?? – og at friheden nogle gange koster liv.

Ellers har vi cyklet lidt rundt i byen. Det er en større by med en del industri. Men der også noget monumentalt over byen. Der findes en del mindesmærker – og de er ikke små… Vi har ikke mødt mange på cykel, men der er forholdsvis fine forhold for cyklister.

Byen består af en meget blandet bebyggelse. Der er gang i nybyggeriet. Det meste af byen blev totalt ødelagt under 2nd. Verdenskrig, så vi har ikke set så meget historisk byggeri.

V har skiftet plads så vi er kommet under mere beskyttede forhold. Vi kan også få en mere stabil kontakt med internettet.

Hvis du forsøger at finde vores båd på det AIS link på forsiden, så er der ikke altid forbindelse med skibet. Der er flere forhold der sig gældende. Vores placering af antennen på skibet og modtagestationerne. Du kan kun se os hvis de 2 ting passer sammen. Når tidevandet er lavt så kan antennen ikke se over kajkanten. Det forringer også signalet.

I morgen sejler vi til Dieppe, der ligger ca. 100 sm sydover.

28/7: Alle vejrudsigter, tidevandstabeller og strømtabeller indicerede, at vi ville få en dejlig behagelig tur fra Dunkerque til Dieppe. Men ak, vinden havde sit eget liv, og der var meget af den! Og lige imod næsten hele turen. Vi startede fra Dunkerque klokken halv to om eftermiddagen. Vi havde regnet ud, at det måtte være det helt rigtige tidspunkt at afsejle. Den første time var ren magssejlads (hygge), men men men så blæste det op i løbet af fem minutter. Ikke noget forvarsel, kun sol og høj himmel uden en sky!!! Vinden havde ikke læst forudsigelserne, som lød på 5-6 meter i sekundet. Den pustede sig op ind imellem til vindstød over 14 sekundmeter med et gennemsnit på 11½, og den blev ved i timevis. Så vi kom meget langsomt fremad med en del modstrøm oveni. Da vi havde kæmpet os fremad i 4-5 meter høje bølger i næsten seks timer, blev vi enige om, at Calais kunne være et godt sted at overnatte. Vi kunne ikke under nogen omstændigheder nå rundt om pynten, hvor strømmen og trafikken er aller stærkest på et gunstigt tidspunkt, så det ville blive for meget kamp (og diesel).

I Calais er der megen trafik med færger, som vi i små skibe skal passe godt på. Så vi lå og sejlede lidt frem og tilbage ved siden af fairway´en, mens vi ventede på, at lyset skiftede til grønt, så vi måtte sejle ind i havnen. Broen ind til lystbådehavnen åbner kun på bestemte tidspunkter, og det var ikke lige, da vi kom, så vi fangede en mooring (bøjer med en ring i) og fortøjede båden. Herligt for klokken var efterhånden blevet 20.45, så maven råbte på MAD. Det blev til en gang forloren skildpadde på dåse med kogte æg og brød = fast food. Så var der gjort indhug i det franske brød, så jeg gik i gang med at bage en ring grovbrød i gasbageformen. Det var et forsøg med en færdigblanding på fransk. Da forklaringen naturligvis stod på fransk, puttede jeg gær i for en sikkerheds skyld. Og det blev rigtig godt J.

Mens jeg regerede i kabyssen, opdagede John, at splitbolten til kick`n var knækket. Vi har mange reservedele med, men ikke lige sådan en bolt. Så der blev sat en midlertidig bolt i. Det er tydeligt for os, hvor vigtigt det er, at man tit gennemgår båden for eventuelle fejl og mangler, så det kan blive rettet op straks, før det medfører værre ting.

Aftenen blev sluttet af med nybagt brød, umhh J.

30/7: Fin sejlads fra Calias. Vi afgik fra Calais kl. 9 efter at ha tilbragt natten ved en mooringsbøje i havnen. Vi mærkede tidevandets voldsomme energi. Vi kom ind med lavvandet. I løbet af natten kom højvandet med stor styrke. Gerda fik ikke sovet ret meget, og jeg var på dæk et par gange i løbet af natten. Der var mange uvante lyde…

Efter vi havde rundet hjørnet ved Cap Gris –Nez kunne vi sætte sejl og stoppe motoren. De næste godt 70 mil gik vi på bidevind (næsten vinden i næsen) og knap 7 mil når strømmen var med os. Vinden var oppe og runde 10m/s, hvilket betød, at vi rebede storsejlet og senere genuaen. Vindroret passede roret, så vi sad bare og holdt øje med kursen, drak kaffe/the og spiste…. J.

Hen under aften blev vinden rigtig kold, og bølgerne slog hen over sprayhooden. Det blev en lidt kold affære. Da vi ankom til Dieppe, måtte vi kalde Port Control og anmode om tilladelse til at gå i havn. Den fik vi med det samme. Lige inden for læmolen hev vi storsejlet ned og gjorde klar til ankomst. Da vi kom ind i marinaen stod en velkomskomite på 3 personer, der med et smil bød os velkommen. Først i dag forstod vi lidt, hvorfor de smilede(men søde og hjælpsomme det var de nu). Det kom, da vi skulle betale havneafgiften på 30 Euro…. Pr. nat. Det er rent røveri. Toilet og bad var interimistiske containere. Så jeg brugte lidt af formiddagen på at være lidt ophidset over det. Spildt krudt, for her er en turist blot en, man skal tømme lommerne på, inden de tager af sted igen.. J.

Vi kan godt mærke, at vi er i Frankrig. De engelsksprogede egenskaber lader meget tilbage at ønske. De franskmænd.. Vi bliver vist aldrig helt gode venner…

Men smukt det er her. I dag har vi cyklet rundt og nydt den smukke natur og lange strandpromenade. Byen er et virvar af alle mulige stilarter. Lige fra flotte gamle borge til nedrivningsmodne gamle forfaldne bygninger. Vi gik ind på byens officielle hjemmeside for at få nogle tips. Siden var selvfølgelig på fransk. Efter nogen søgen fandt vi et link med lidt engelsksproget. Det blev vi ikke meget klogere af.. Så jokkede vi i pedalerne og snusede os lidt frem. Marinaen ligger midt i byen med et hav af restauranter og barer udenom (når du skal på toilettet eller i bad, så skal du lige halvt rundt om torvet).

I eftermiddag var vi ude at lede efter rustfrie skruer. På turistinformationen fik vi anvist et byggemarked uden for byen… Så startede en lang tur op af bakken. Vi lagde for hårdt ud og måtte standse og afsyre lidt…. Så op på cyklen igen og klarede resten i fin stil. Nogle km længere ude kom vi ind i et centerområde med mange store butikker. Vi fandt byggemarkedet. Men ak efter lang tids søgen måtte vi køre med uforrettet sag. Her bruger man ikke rustfrie skruer eller gevindstykker… Tilbage til byen og lidt mad. Efter maden skulle vi igen af sted. Denne gang efter diesel og proviant. Gerdas proviant udmøntede sig i et herligt aftensmåltid med kylling, champignonsovs, nye kartofler og porrer … MUMS J.

31/7: Vi afsejlede fra Dieppe kl. 9 for at tage en lang sejlads til Cherbourg. Vi havde regnet og regnet på tidevand og strøm og vind. Men, men, men vi havde nok været en anelse for optimistiske i vores beregninger af Awareness` topfart i modstrøm, modvind og mod bølgerne…

Vi startede fint ud med god medstrøm. Men når man sejler så mange timer, som vi gjorde, og tidevandet skifter ca. hver 6. time, så undgår man ikke at sejle i modstrøm. Lige her ville jeg ønske, at det havde været muligt for os at deltage i et af FTLF´s kurser om tidevand. Så er man fri for at lære det på den hårde måde som os. Når man flere gange har prøvet at sejle under én knob med mange omdrejninger på motoren, så forstår man virkelig, hvor stor betydning det har at kunne beregne et gunstigt tidspunkt at afsejle og anløbe en havn på. Nå, på trods af en gedigen modvind og modstrøm HELE sejladsen, så motoren igen kun fik sporadisk hjælp af sejlene, så blev det en god og lærerig tur.

Der var ikke megen trafik på vandet, dog skal man krydse nogle dybtvandsruter med hurtigfærger, som man helt sikkert skal passe godt på, da de sejler over 35 knob i timen, og de flytter sig ikke for et lille sejlskib… Den ene front med sorte skyer efter den anden passerede hen over os: Vinden steg til over 11 sekundmeter med et gennemsnit på 9. Men først ved indsejlingen til Cherbourg fik vi en byge. Så det må siges, at være nådigt sluppet. Som på sidste lange sejlads fik John et hvil om eftermiddagen, og igen mellem kl. 21.30 og 01.00. Så kunne han klare at være på vagt fra 01.00 til 05.30, mens jeg sov. Jeg tager så den sene aftenvagt og tidlige morgenvagt. Det passer meget godt til vores naturlige sovemønster, selv om vi selvfølgelig ikke får sovet hverken godt eller nok.

 1/8: Vi anduvede Cherbourg efter 28½ times sejlads fra Dieppe i regnvejr lige i indsejlingen. Det er en kæmpestor indsejling med en stor yderhavn bag en wavebreaker. Der er et militært anlæg i en ene side af havnen. Marinaen har plads til 1300 både incl. 300 gæstepladser. Derudover er der flere andre havne. Det koster 25,70 Euro for plads, el og vand. Bad koster per gang 2 Euro!!! Men efter sådan en sejlads nyder vi at bade, uanset om vi trænger eller ej…

Da vi kom ind og lå forsvarligt fortøjet i en vugge ved en flydeponton, så gik vi i gang med den store oprydning og rengøring af skibet ude og inde. Der blev vasket op og tørret snavs af, tørret tøj og støvsuget. Dynerne blev luftet, og sengetøjet skiftet. Awareness fik en tur med siliconespray omkring vinduerne, som efter sådan en sejlads med bølger over dækket har afsløret flere utætheder omkring udluftningskanaler og vinduer. Sejlet og dækket blev spulet. Og så siger de, det er afslapning at sejle J.

Bagefter var det op på cyklerne og ud at snuse til Cherbourg. Det er søndag, så forretningerne var for det allermeste lukkede, men mange små restauranter og barer havde åbent. Byen er et sammensurium af byggestile, men bærer præg af mangel på vedligeholdelse. Men rigtig mange steder i vejsider og små torve er der bede med flotte blomster og små palmer, som jeg ellers kun har set på sydligere himmelstrøg. Det pynter gevaldigt på byen. Da vi cyklede rundt nede ved en havn bag marinaen, så vi et kæmpe sejlskib af aluminium. Det havde en mast så høj, som vi aldrig før har set. Den var vi selvfølgelig nødt til at fotografere.

Senere på aftenen prøvede John over HF radioen at få kontakt med Per og Susanne fra ”Su-per”. De ligger i Sydfrankrig. Men det lykkedes desværre ikke. Til gengæld fik John snakket med Helge i Danmark, som formidler et nautisk net, som sender 19.30 UTC næsten hver aften. Helge formidler vejrudsigter til sejlere ude i verden, så han kan blive en velkommen kontakt for os.

2/8: En dag med meget praktisk arbejde. Nogle af vinduerne holder ikke helt tætte, hvilket blev afsløret under sidste sejlads. Så John gik i gang med at undersøge, hvordan vinduerne er tætnet, og hvad der kunne gøres for at afhjælpe problemet. Heldigvis ligger der en bådudstyrsforretning ved Cherbourg Marina, så han fik købt Sikaflex og skilt vinduesrammen ad indvendig, så der kunne komme nyt tætningsmateriale på. Jeg fik vasket to maskiner tøj og dekoreret skibet som et helt juletræ med vasketøj :-). Nødvendigt at ordne de almindelige praktiske opgaver når vejret er til det. De usædvanlige opgaver som at tætne vinduer skal også gøres, og vi er indstillet på, at det er en del af rejsen, når vi har en gammel båd.

Det flotte solskin nåede vi at nyde på en lang cykeltur i eftermiddag. Der ligger et museum oppe af et bjerg, hvor man kan blive klogere på den påvirkning, anden verdenskrig havde på området ved Cherbourg. Det var en hel snoet bjergetape, vi kom ud på for at nå helt op til museet. Men belønningen kom, da vi stod på udkigspladsen, hvor vi kunne se ud over hele byen med den store havn, flot badet i solskin, og med en fornemmelse af at kunne ane England i horisonten. Museet var ikke vildt imponerende i sig selv. Det er slående, så lidt der bliver gjort ud af at nå ud til et publikum, der ikke lige taler verdenssproget fransk. Mange af teksterne var kun på fransk, ligesom den film, der blev vist, ikke var tekstet for os handicappede :-).

Efter at være cyklet ned og ned og ned igen fandt vi et stort butikscenter, hvor vi blev enige om lige at kigge ind for at se, hvad de havde. 50 Euro og nogle store fyldte poser senere var klokken syv, og JOHN begyndte at klage over at være sulten :-). Så vi susede hjem og fik lavet en hurtig omelet og tilfredsstillet vores sult.