Et lille udpluk fra det sidste halvår inden afgang:
27/2-10: I dag har vi arbejdet med hynder til ryglæn og ophæng til watermaker. Der er godt nok mange skæve vinkler på et skib med personlighed 🙂 Men det giver bare nogle flere udfordringer…. 🙂
Så er vi lige kommet hjem fra vintertræffet 2010. Træffet var fantastisk, og vi er fyldt med nye indtryk.
5/3 er der købt ny bærbar computer :o) . Det blev en HP med lang batterilevetid og windows 7.
Torsdag den 4 marts var vi på bådmesse i Bella. Det blev en dag med mange indtryk. Der var mange ting, som vi skulle se på. En af de vigtigste ting, som vi skulle købe, var en redningsflåde. Valget faldt på en Seago offshoreflåde til 4 personer. Plotteren blev indleveret til reparation hos Furuno – for tredje gang. Nu håber vi, at de finder fejlen denne gang. Den skal jo bare virke på hele turen. Vi fik også hilst på Mogens fra VHFskolen, hvor vi også fik en snak om ATIS. Mogens er altid frisk med en go vejledning eller et godt råd. Så fik vi løst vores ATIS problem. Vi skal sejle et stykke ad floder i Holland (stående masterute) til Amsterdam. Vi fik også en snak om nødsendere (epirb/PLB). Det endte med, at vi købte en Mc.Murdo, der skal ligge i grabbagen. Vi fik også købt nødraketter og en del andre småting- Sidst men ikke mindst fik vi hilst og snakket med folk på FTLF standen ;o). Det er jo altid en sand fornøjelse!! Kirsten er altid klar til en go snak og et par gode råd om forskellige emner. Tak for det.
Lørdag 6/3 var Carl Ove og Linda her. Vi fik snakket om turen og fik nogenlunde aftalt, hvor på ruten at co skal være gast. Det bliver fra sydengland og til Portugal. Glæder os. Det blev en god og hyggelig snak til et stykke ud på natten ;o)
8/3: I dag er der købt 2 nye forbrugsbatterier med en kapacitet på knap 400 Ah. Nu er der 117 dage til afrejse.
15/3-10 Stående masterute 2010. Nu er brochuren for 2010 klar og kan downloades via dette link:http://www.rijkswaterstaat.nl/water/feiten_en_cijfers/staandemastroute/index.aspx
Vi påtænker at sejle ruten til sommer.
19/3-10: Vores Epirb er ankommet. Lille fiks sender, som kan blive vores redning, hvis det går helt galt, og vi skal i redningsflåden.
22/3-10: I dag kom vores nye redningsflåde, Seago :-). Læsejlene til at hæfte på søgelenderne er færdige. Skibets navn AWARENESS er syet i blåt på hvid baggrund. De er blevet rigtig flotte; vi glæder os til at se dem hæftet på (skal helst sidde på indersiden af søgelenderet og hæftet med noget, der let kan knække. Hvis uheldet er ude, og vandmasserne massive, så skal vandet kunne komme hurtigt ud af båden igen.)
27/3- 98 dage tilbage. Har arbejdet hele dagen på båden. Svært ved at holde fokus på de forskellige opgaver. Der er så meget, der skal laves, og hvad skal jeg begynde med?? Hvad kan jeg komme til med, og hvad har jeg materialer til. Fik lavet lys over vasken og trukket nogle ekstra kabler til kontakterne for hornet og søgelygten. Fik også trukket ekstra kabler til forskellige tilslutninger i styrbord side. Der mangler tilslutningsmuligheder i styrbord side. Der skal lys i ekstra stuverum i styrbord side. Det nye elskab er allerede fyldt op med kabler og sikringsdåser. Allerede underdimensioneret i størrelse… men der er ikke så mange udvidelsesmuligheder i en gammel båd… Så det tager meget tid med små opgaver, når der er så lidt plads. Det går fremad omend lidt langsomt. Om en måned sejler vi til Kerteminde, hvor den skal på land. Så er der nye opgaver. I fredags kom den bundmaling, som vi har købt i England: Micron ekstra. Der kom også tilladelse fra Miljøstyrelsen, hvor vi har søgt dispensation til at bruge Micron.
28/3: I dag har vi arbejdet videre med de forskellige projekter. Gerda har afmonteret de gamle rygpuder, der var monteret på lågerne til stuverummene. Gerda har lavet nye ryghynder i stedet for. Hun har også lavet nye madrasser og slingrekøjer. Jeg har arbejdet med at lave inspektionsluger i skotterne ind til batterierne og ind bag køleboksen. Vi vil prøve, om vi kan isolere køleboksen med PU skum, så vi kan holde maden kold undervejs. Der anbefales en isoleringstykkelse på 100-150 mm under tropiske forhold. I morgen skal jeg (John) på Badstuen og lære at svejse rustfri… Skal svejse holderen til solpanelet, så vi kan få det på plads :o)
29/3: Så er bøjlen til solpanelet på targabøjlen svejset sammen og klar til at blive monteret 😉 Fik en stor hjælp af Christian, der svejsede den sammen. Det var hyggeligt at gå og arbejde med det på Badstuen. Badstuen er et kommunalt hobby gør det selv værksted i Odense, hvor man kan bruge træ eller metalværkstedet. Dejligt med et sådan sted, hvor man kan gå og lave lidt hobbyarbejde. Oprindeligt var Badstuen en badstue , hvor man kunne komme og bade… Senere da badstuen lukkede, opstod der et kommunalt kulturhus med diverse værksteder. Sidste år flyttede de andre værksteder ind i det nye kulturhus kaldet Kulturmaskinen ved Brandts Klædefabrik. Den øvrige del er badstuen er nu overtaget af en privatskole.
Nu skal der bare bores huller og trækkes ledninger, så kan solpanelet monteres 🙂
1/4: I dag er der 93 dage til afgang. Gerda har skuret teakdæk, så det er en ren fornøjelse :-). Det er bare blevet rigtig flot!! Kroppen lider vist lidt under det. Hun har genopdaget muskler, som hun godt vidste, hun havde, men vist har glemt hvor sidder. Det er hun ikke længere i tvivl om…
I dag kom solpanelet op og sidde på targabøjlen :-). Skulle lige bore 6 stk. 8mm huller på targabøjlen, der er lavet af syrefast rustfrit stål. Det tog ca. 1 time /stk med håndboremaskine. Startede i går eftermiddag og fortsatte sidst på formiddagen i dag. Måtte tage hensyn til bygerne, der ind i mellem satte en stopper for arbejdet. Satte lige ledningerne løseligt på regulatoren, og straks blev der ladet med ca. 30W i et overskyet vejr. Det lover godt. Solpanelet er på 90 W. Har også nogle muskler, der gør opmærksom på sig selv…. .
5/4: Så er Påsken ved at være til ende… Vi fik ikke nået alt det, vi håbede på… :-). Har brugt en del tid på at trække nye ledninger fra targabøjlen. Sagittaen er ikke en stor båd i moderne forstand. Der er ikke afsat plads til alle de nyere installationer. Når vi udruster båden til langtur med alle de ting, som vi har planlagt, så må jeg sno mig en del og tænke kreativt. Mange steder hænger ledningerne i gardiner. Først når alle er på plads, kommer der mere orden på det. Solpanelet, signalhorn og søgelygte er nu på plads og fungerer. Jeg har monteret yderligere 2 paddy-eyes (billige i Biltema) i cocpitetet til livliner. Der er monteret 4 i alt, 2 på hver side, således at man kan hægte sig på i begge og derved undgå at ryge overbord, hvis vi skulle rende ind i et knock down… :-). Inden længe går jeg i gang med isoleringen af køleboksen. Overvejer at flytte kølekompressoren længere ned i bunden – under vandlinjen.
Jeg har købt 2 nye forbrugsbatterier á knap 200 Ah. Dem skal jeg også lige finde plads til. Tænker de skal stå bag ved gearkassen til S drevet. Men der er jo også noget med ventilationen, som vi også skal have styr på…
Gerda har haft gang i storvasken de sidste par dage. Stort set alt tovværket er blevet vasket, så nu er det afsaltet og fint igen :-). Så har fået Fyns flotteste “hætte” til vores påhængsmotor, der kommer til at sidde på agterpulpitten. Gerda har kreeret en “hætte”, som kommer til at beskytte vores nye Yamahamotor på bedste vis :-). Tænker ikke det varer længe før vi får nogle forespørgsler fra Yamaha om at købe mønstret.. 🙂
Vi har fået nye hilsner i gæstebogen DEJLIGT :-). Send os bare flere hilsner og I må gerne stille spørgsmål. Jeg skal forsøge at svare på dem så hurtigt som muligt, hvis jeg har et svar… 🙂
Vi har bestilt en ny type isolering. Reflektionsisolering af samme type, som anvendes indenfor luftfartsindustrien. Det er ca 6mm tykt, men har en isoleringsevne som 75mm Rockwool. Det er desværre ikke nået frem inden Påske. Det skal bl.a. bruges til at isolere omkring køleboksen.
7/4: I går kom refleksisoleringen. I den nærmeste fremtid skal jeg i gang med at isolere køleboksen. Prøver at lime folien omkring boksen og derefter vil jeg skumme op udenom med polyethanskum. Prøver at sætte en pose omkring og så fylde den op med skum. Der foreskrives omkring 150mm isolering under tropiske forhold. Refleksisoleringen der er ca. 6mm tyk skal have en isoleringsevne svarende til 75mm. Tjekkede lige solpanelet i dag. Det producerede omkring 50W. Det ser lovende ud :-). Var lige nede og tjekke bådstativet. Det skal vi bruge om ca. 3 uger, når båden skal på land. Det så godt ud. Gerda er ved at færdiggøre de nye madrasser og ryghynder. De ser rigtig flotte ud :-). Der kommer billeder af det hele lidt senere.
8/4: I dag har jeg fjernet isoleringen omkring køleboksen. Den nye refleksisolation er installeret, så godt som pladsen tillader. Efterfølgende fyldte jeg hulrummet med polyethanskum. Havde 2 dåser, men det rakte ikke ret langt. Så måtte jeg stoppe til jeg kan få købt noget mere i morgen. Studsede noget over mærkningen. Dåserne var godt 1,5 år gamle og holdbarheden er garanteret 1 år… Dåserne er købt for godt 1 måned siden. Vær lige obs på det. Er spændt på effektiviteten af den nye isolering.
12/4: Opdagede i går at der er ugler i mosen med det elektriske system. Der er noget galt med en stelforbindelse. Der er en elektrisk forbindelse (ca. 154 Ohm) mellem køl, mast og motor. Det må der ikke være. Har brugt de sidste 2 dage på at finde problemet. Men det er desværre ikke lykkedes… prøver igen!! Skulle i gang med at lave et elektrisk jordplan til HF radioen. Der skal lægges nogle kobberplader i bunden af båden. Disse skal forbindes til køl og motor via nogle kondensatorer, der kun leder HF strømmen, men ikke DC strømmen (jævnspænding). Kobberpladerne skal danne en kapacativ forbindelse til havet. Plussen skal forbindes til agterstaget, der er isoleret i begge ender.
Køleboksen er nu isoleret med refleksplader og PU skum. Er noget spændt på hvordan det fungerer :-). Har isoleret skabet der står mellem motor og køleboks. Kompressoren kører kun kort tid ad gangen. Det er vist et godt tegn.
Det blev ikke til så meget i går. Vi var ude og samle ind til Kræftens bekæmpelse. Det var bare sk… koldt. Men der kom penge i bøssen, og så fik vi et afbræk fra båden :-).
13/4: I dag har vi hentet vores nye hvide storsejl og orange stormfok hos DK Sails i Rudkøbing. De er rigtig flotte og ser solide ud :-). Tiden og vejrliget vil vise, om det passer. Vi fik en ny blå bompressening med, som skulle kunne holde farven i mindst 5 år. God oplevelse at hente sejlene hos Keld, som er meget omhyggelig og ikke mindst hjælpsom. Vi fik et stykke sejlpind med, som skal ind i løbegangen på vindposen, jeg har syet, således at den bliver holdt udspilet.
18/4: I dag har det stået i havens tegn, I formiddag kom min søn, svigerdatter og barnebarn. De skal bo i huset, mens vi er på rejse. De har nogle ideer til, hvad de vil lave i haven, så den bliver bedre for dem og barnebarnet Emil. Så der blev knoklet hele dagen :-). Det skal nok blive godt. Gerda havde kreeret en lækker brunch :-).
Siden sidst har den stået på ground for HF radioen. Det er en opgave med en del udfordringer. Jeg har skilt alt ad uden at finde fejlen. Det er ret frustrerende. Har brugt 4 dage på at søge efter mulige årsager. Har stadig ikke fundet problemet, men har sat det på standby.
Har derfor arbejdet videre med en række opgaver, som står i kø :-). Der er installeret 2 nye 2×200 Ah forbrugsbatterier. Har valgt 2 ordinære batterier (forbrug). Er også gået i gang med at lave kobberbaner til jordplanet. bruger kobberbaner med en tykkelse af ca. 0,5 mm og ca 70 mm brede. Det lidt mere bøvlet end kobberfolie som anbefales. Der skal mere solidt loddegrej til at samle dem. Men til gengæld tror jeg på et det er mere stabilt og langtidsholdbart. Der kommer billeder senere.
Gerda er i gang med at lukke de sidste madrasser og har syet løbeliner til dækket. Løbelinerne skal bruges til at koble vores livliner på, når vi skal på dækket i dårligt vejr. De er bare solide !! ud over det er hun i gang med forhæng til nedgangslugen. I et af lagene kommer der flue/myggenet i.
Vores tidevandskursus gik desværre i vasken. Så onsdag kom Carl-Ove, og så øvede vi planlægning af tidevandssejlads. Der er rigtig mange begreber, som der skal være styr på… Herhjemme i Danmark hopper vi bare i båden, og så sejler vi, når det passer os uden større overvejelser- groft sagt :-). vi har nogenlunde styr på det nu. Invester i Reeds Nautical Almanac. Det er bare en guldgruppe af vigtige informationer. Udover den henter vi tidevandsoplysninger i vores navigationsprogrammer C-Map og freeware programmetWXTide (dækker hele verden).
19/4: 75 dage til afsejling :-). I dag har jeg arbejdet videre med kobberbanerne til grounden. Det giver nogle udfordringer at lodde de små kondensatorer på kobberbanerne. Der er stor risiko for at ødelægge kondensatorerne med for høj varme, når de loddes fast… Har loddet en lille stump kobberkabel på kobberbanen. Kablet kan jeg varme op med en alm loddekolbe (Weller 60W)
Har købt rød flouserende folie til mastetoppen, så vi er lettere at få øje på i dårligt vejr. Fik også fat i en 5/8 rustfri møtrik, som jeg skulle bruge til at spænde kobberbanerne fast på den ene kølbolt. Så har jeg elektrisk forbindelse til hele kølen. Der er ikke direkte elektrisk forbindelse fra kølen til havet. Der er tale om en såkaldt kapacativ forbindelse som i en kondensator. Det vil sige, at den leder vekselspænding, men ikke jævnspænding. Glæder mig til snart at kunne teste HF radioen :-).
Gerda har købt nye jerseylagner, som hun vil sy så de passer til madrasserne i forkahytten. Det er rart at have en del at skifte med, når vi kommer sydpå i varmen :-).
21/4: Så er skibsklokken sendt til gravering. Det viste sig, at ham som jeg snakkede med selv er sejler. Han er ved at renovere sin Bianca 27. Det var hyggeligt at snakke med ham. Skal hente den næste torsdag :-). Jens har lavet nogle fine beslag til targabøjlen, hvorpå jeg skal montere bøjlerne til biminien. Så nu kan jeg gå i gang med bøjlerne.
Fik en rigtig hyggelig snak med Per, som er en af vores sejlervenner. De tager afsted sydpå 2/5 og kommer forbi Kerteminde. Vi har inviteret på middag og hygge. Vi skal mødes med Per & Susanne næste gang, når vi stævner mod Porto Santo i slutningen af september. Det glæder vi os også til 🙂
26/4: Så er vi på igen… Weekenden har stået på 50 års fødselsdag og konfirmation. Vi har dog fået lavet lidt. I går stod den på at skabe overblik…. Der blev lavet to do & to buy lister. I kan se dem under det nye menupunkt – i menuen sidste nyt. Der er en del som vi skal have gjort.., Men det skaber lidt overblik :-). Der er ved at melde sig lidt stress…
Nu er jeg næsten færdig med kobberarbejdet til grounden. Glæder mig til at afprøve HF radioen. Har lavet holdere til batterier så de kan sættes fast. Gerda skal lige sy nogle remme med velcro på, så skulle de gerne sidde fast og holde godt på batterierne :-).
Har også trukket kabler til antennetuneren. Der skal bruges et antennekabel, groundkabel og strømkabel. Så det tager lidt tid.
Gerda har lakeret låger til sofaerne i salonen. Så kan vi snart få monteret de nye hynder 🙂
Skal også finde nogle data om S drevet. Overvejer at skifte simmeringen i bunden af drevet. Ved ikke hvor længe den har siddet der. Vil gerne sikre mig, at vi ikke får saltvand i lejer og olien. Men hvor skal vi stoppe præventivt??? Der er mange overvejelser. ING båden måtte på land på Gran Canaria for få skiftet simmerringen, da de havde fået saltvand i drevet. se: www.jordenrundt.info
27/4: Så er vi begyndt at montere igen. Motorkasse, låger og ryglæn er igen på plads efter en omgang lak… Vi har pillet rygpuderne af ryglænene. Så de skulle lige slibes og lakkes. I stedet for rygpuder har vi lavet nye ryghynder. Sammen med de nye madrasser bliver det bare kanonflot. :o)
I formiddag var vi banken og få styr på de forskellige konti. Vi har lavet bankboks, som skal bruges til at de vigtige papirer, som ikke skal med på rejsen. Gerda har ryddet op i alle de forskellige papirer ;o)
Vi har valgt at bruge 3 forskellige kreditkort på rejsen. Visa, Mastercard og American Express. De kan noget forskelligt hver i sær- men vi anvender nok primært Visa.
Der mangler en del endnu, inden vi skal sejle fredag formiddag…
29/4: Så er årets første sejltur overstået. Det var en dejlig tur på en lun aften ud af Odense kanal. Der var næsten ingen vind, så det foregik pr. motor. Når vi glider ud af havnen, går vi i sejlermode. Det er en tilstand af væren, hvor vi slapper af og nyder nuet. Det er godt for os lige nu. Vi er lidt småstressede. Som I kan se på to do og to buy listerne, så er der en del at se til. Det er en hårfin balance ikke at lade os stresse og være fuldstændig udmattede den 4. juli, hvor vi sejler afsted…. Vi burde have forudsætningerne for at passe på os selv :-). Vi er uddannede individuel- og gruppeterapeuter. Men det skulle ikke gerne gå os som skomagernes søn.. På årets første havnemanøvre skulle vi lige tilbage og gøre os årets første erfaringer… :-). Sidste sommer brugte vi rigtig meget energi på at blive gode til at samarbejde omkring havnemanøvrene. Det var en god investering!! Husker første år hvor vi sejlede sammen i vores “nye” båd. Da gik bølgerne rimeligt højt under havnemanøvrene… Ikke på grund af galde, men på grund af usikkerhed. Men det har vi lært en del af :-). Rundt omkring i havnene oplever vi ofte højrøstet tale mellem mange af de par, der sejler sammen. Os selv inklusiv. Når vi laver havne manøvre, er det for motor og ofte i blæsevejr. Den kombination gør det svært at kommunikere på almindelig samtaleniveau. Derfor har vi aftalt en række håndsignaler, som vi bruger til at formidle informationer mellem forskib og cockpit. Det fungerer for det meste :-).
Eftermiddagen er gået med at gøre båden klar til sejladsen til Kerteminde i morgen. Vejrudsigten ser ikke så god ud.
I dag kom de nye madrasser i båden. De er bare flotte!!. Der kommer også billeder af dem. Jeg har også hentet 6 meter 45mm alurør, der skal laves til 6 vantbeskyttere. I weekenden skal vi rigge af, så båden kan komme på land mandag morgen. Senere mandag kommer Susanne og Per til Kerteminde. Det er første stop på deres 18 mdr. lange tur. www.su-per.dk Vi glæder os rigtig meget til at se dem igen :-).Vi nærmer os de første 1000 besøgende på hjemmesiden. Det er vi rigtig glade for. Vi selv haft stor glæde af andres erfaringer, og vi vil rigtig gerne dele vores erfaringer :-). Det vil glæde os rigtig meget, hvis I har lyst til at skrive i gæstebogen. Vi vil også være glade for feedback. Hvis I har forslag til forbedringer, hører vi også gerne fra Jer :-).
1/5: I går sejlede vi fra Odense til Kerteminde. En dejlig tur- omend for motor-i et meget omskifteligt vejr. 1,5 m/s ved afgang og 14,8m/s lige før ankomsten. Silende regn til strålende sol… ;-). Carl Ove kom med drikkevarer til gensyns festen -skønt!!! Lærke & Lasse var så søde at hente os i Kerteminde. :-). Vi var så brugte, da vi kom hjem 😉 .
I dag kørte vi til Kerteminde og startede med at rigge af. Carl Ove kom godt middag, og ved 16-tiden var masten taget af og lagt på land. Det hele gik let og smertefrit. Rart at få det overstået. Vi var heldige at støde for AG-formanden for Vestsjælland (ag: FTLF aktivitets gruppe formand ). Han og konen var på tur til Kerteminde fra Korsør. Han gav lige en hånd med masten. Skønt med den hjælpsomhed. Vi glæder os til at se ham i Ebeltoft til FTLF´s 25 års jubilæum i pinsen. I morgen har vi besluttet os til at tage en fridag-uanset om vi trænger eller ej :-). Mandag skal Awareness på land, og så får vi små to uger med hektisk aktivitet før ilægning igen. Vi har en fornemmelse af, at Awareness er temmelig begroet efter en sæson i Odense havn med det lavere saltniveau i vandet. Så der bliver brug for knofedtet :-). Og så er der jo lige alle de andre ting, der skal gøres, når skibet er oppe af vandet……. (se to-do-listen).
4/5: I går kom Awareness på land. Dagen i går blev brugt på at højtryksspule bunden. Den så fin ud og var ikke særlig begroet. Hempels Mille selvpolerende virker fint. Anoderne var slidte, så tærezinken fungerer fint. Der var kun ganske få rurer omkring roret og bovpropellen. Ikke noget at snakke om :-). Gerda overtog højtryksspuleren, og jeg gik i gang med mast og forstaget. Under optagningen sidste år fik forstaget et lille knæk. Jeg skilte forstaget ad og fandt ud af, at der sidder nogle aluminiumsskinner- og det var dem, som var bøjet. Demonteringen gik forholdsvis let. Men jeg måtte bore et par umbracoskruer ud. Det er ikke helt let at bore stålskruer ud i aluminium. Nu forsøger vi at få fat i 4 nye skinner. Håber vi stadig kan få dem… Det er et gammelt Profurl forstag, så det er ikke alle dele, som vi kan få mere… Når vi nu alligevel har skilt forstaget ad, så har vi besluttet at skifte wiren indeni. Det er en 10mm wire. Det blev jeg lidt overrasket over… Det er solidt gods :-). Kim, der var rigger hos Bådkommisæren, er startet som selvstændig. Firmaet hedder KH Marine og løser opgaver i hele Danmark. Kim er en velrenomeret ambitiøs sejler, dygtig håndværker og anerkendt rigger, som jeg varmt kan anbefale! Kim hjælper os med at ordne riggen, så den er i orden inden den store tur.
Mastetoppen blev også demonteret. Vi skal have skiftet 4 wirefald. Det betyder, at vi også skal skifte de 4 ruller i toppen af masten. Der kommer 10 mm tovværksfald i stedet. De er også lettere at skifte senere. Vi køber en rulle med 200 meter. Der er til 4 fald á 30 meter, og så er der lidt til overs til andre steder- Eks.rebeliner til det nye storsejl. Problemet er bare, at det er samme farve, men det må vi finde en løsning på. Har du en god ide til at løse det problem, så giv os et praj.
Kl. 18.45 stævnede Super ind i havnen i Kerteminde. Skønt at gense Susanne & Per. Kerteminde var deres første stop på deres 18 mdrs. tur. Gerda tog tidligt hjem og lavede flæskesteg mm., som vi beværtede dem og os selv med ;-). Det varer nok lidt, inden de/vi får det igen. Det var rigtig hyggeligt med deres besøg, men kl 23.30 var vi nødt til at tørne ind. Vi var bare trætte :-).
I dag spiste vi morgenmad sammen med vores gæster, og så kørte jeg dem tilbage til Kerteminde, hvor de handlede og gjorde søklar. Så tog vi afsked og glæder os til at gense dem i slutningen af september igen. Vi mødes på vej til Porto Santo :-).
Så gik jeg i gang med at demontere de 4 ruller i toppen af masten. Derefter polerede jeg lidt på de ridser, som vi fik i fribordet sidste efterår i Ballen – altså på Samsø :-). De var ret dybe, så de kan ikke fjernes, men skjules lidt…. Vandlinjen var helt gul… fandt noget Oxalsyre i skabet, som var efterladt af de sidste ejere. Varmede lidt vand (2dl. og tilsatte 1 tskfuld oxalsyre, blandede det og vaskede af med en blød svamp. Det er et vidundermiddel :-). Hurtigt forsvandt det gule i vores vandlinje, og den blev flot hvid igen. Skyllede efter med koldt vand. Tog halvdelen af bagbord side. Så kan Gerda hygge sig med resten :-). Men hun får ikke lange arme af det :-). Sidste år købte vi en flaske til 100 kr, til det samme arbejde… 180 gr Oxalsyre. koster godt 35 kr. hos Matas, og der er til flere år.
Derefter var det tid til at kigge på ventilen på sejldrevet. Den har ikke kunnet lukkes, så der har været lidt nervøse trækninger på den konto. Tog håndtaget og slangen af og sprøjtede WD 40 ind. Nu kunne den efter kort tid næsten lukkes :-). Gik over og købte 3 meter 5/8 slange, så har vi lidt i reserve til turen. Legede lidt med tanken om at indsætte et T stykke, som vi kunne suge vand til Watermakeren fra. Men blev frarådet det og blev rådet til at lave en ny skroggennemføring kun til Watermakeren. Og sådan bliver det. Procesvandet der har været gennem watermakeren føres til en gennemføring, som ligger over vandlinien. Så kan vi se, at der gennemstrømning i watermakeren. Blev ved samme lejlighed rådet til at demontere søventilen på drevet. Det var et møjsomt slid, men det var et rigtig godt råd. For i ventilen havde nogle snegle taget bo. De havde antaget en størrelse, så de næsten blokerede hullet…. Så nu bliver det en fast procedure at skille det ad hvert år. Det kunne meget let have givet store problemer undervejs. De gode råd kom fra Ove hos Kerteminde Marineservice i Kerteminde. Tak for det!!
Impelleren er også skiftet. Det er en fast procedure. Det sikrer, at kølevandspumpen fungerer optimalt.
5/5: Så er hele vandlinjen skinnende hvid igen. Gerda slap for det… Nu har vi bestilt bronzeskroggennemføring og ventil til watermakeren. Den får sin egen ventil. Der er også bestilt tærezink til bovpropel og sejldrev. Gerda og jeg havde igen en ahaoplevelse i forhold til vores forskellige måder at tænke på og løse opgaver på. Det slår lidt gnister engang i mellem :-). Men det er også en meget god proces. Vi føler os lidt under pres på mange fronter. Vi har enormt mange bolde i luften, og de kan ikke altid landes på den måde, som vi kunne ønske os. Det kræver tålmodighed, hvilket ikke altid er let. Vores tålmodighed er på forskellige områder. Hvis jeg skal løse et teknisk problem, som jeg ikke har erfaring med, så er jeg lige som en terrier. Jeg bliver tålmodigt ved, til opgaven er løst, så der er min tålmodighed stor. På andre områder er der relativ kort lunte :-).
Vi mangler nye samlestykker til vores Profurl forstag. Kim vil prøve, om han kan rette dem, hvis vi ikke kan få nye. Han ordner rullerne i masten, så de passer til 10 mm fald. Vi har 2 dækslys siddende på de nederste sallinghorn. Dem vil jeg ombygge til diodespot. Har fundet nogle 1,5 W spotpærer, men de passer ikke til de eksisterende fatninger. Så der skal jeg finde en løsning. Har fjernet den gamle fatning. Grunden til at vi vil bruge dioder i stedet for er, at vi vil lade dækslyset brænde natten i gennem, når vi ligger på ankerpladserne. Så er båden lettere at finde, hvis vi har været i land, eller det er lettere at se, hvis der går uindbudte gæster ombord. Diodepærerne bruger kun ca. 1/10 del strøm af traditionelle pærers forbrug – effekten er så også lidt mindre, men det er vist til at leve med :-).
Vi skal også holde en lille gensynsfest den 3/7, så det kræver også lidt planlægning. Hun skal vist også have nye sko og kjole osv osv….. :-). Lige nu arbejder vi på at finde stedet, hvor vi kan være. Men det skal heller ikke være hvor som helst.. Lørdag formiddag skal vi vist også lige en lille tur på rådhuset og hilse af med Borgmesteren……. så det er vigtigt, at rammerne er i orden :-). Vi afsejler den 4/7- kl. 10.00. Der er kun 59 dage tilbage… 🙂
7/5: Udfordringer er nok overskriften i denne periode… Vi har bukket et par samleprofiler i forstaget. De fandtes ikke i Danmark, hvis de i det hele tager findes mere…. Så fandt de alligevel nogle på lagret alligevel :-). Vejret driller lidt. Det er svært at bundmale og polere i regnvejr. Men nu til det værste. Glasfiberen delaminerer omkring sejldrevet. For knap 2 år siden reparerede Bådkommisæren selvsamme sted. Nu er den gal igen. Motor og sejldrev skal demonteres, gammel glasfiber fjernes, ny glasfiber i lægges og en regning på anslået 15-20.000 kr. Båden skal i vandet fredag i næste uge… Det slår planerne ud af kurs. Mandag 8.30 har vi lavet en aftale med Kerteminde Yachtværft, hvor de kommer og kigger på det. Træls med den ekstra udgift og udsigten til forsinkelse med resten af opgaverne. Gerda gik lige lidt i sort, og jeg var lidt lamslået. Pengene fosser ud af kassen lige nu. Vi havde lagt et fornuftigt budget, men det skrider hele tiden. Enten fordi vi hitter på supplerende indkøb, ting vi bare ikke kan undvære :-), eller der opstår uforudsete udgifter. Her har vi en stor udfordring :-). Vi står hele tiden i problemstillinger, hvor vi har svært ved at holde fast i det oprindelige oplæg. Ofte går argumenterne i retningen af øget sikkerhed… :-).
Nå, trods en dårlig hårdag fik vi da vasket båden af i regnvejr, Vandlinjen fik en ekstra tur med oxalsyre, så nu er vi klar til at polere fribord og bundmale. Den skal have 3 gange med Micron ekstra, en bundmaling, der egner sig til varmere vande. Der skal søges tilladelse hos Miljøstyrelsen til at købe skidtet her i Danmark, hvilket vi så har gjort og fået. Men vi har købt det i England af økonomiske årsager, for der er det billigst :-). Vi fik også skruet beslagene til badestigen af. Stigen skal flyttes fra midten af hækken, hvor den er gemt bag vindroret og derfor ikke kan benyttes, længere til styrbords side. Det efterlod nogle grimme huller og afskalninger, som vi nok er nødt til at finde en kreativ afdækning af.
8/5: Torsdag var store stikkedag. Vi startede første omgang i vores vaccinationsprogram. Vi har efter samråd med folkene på Vacination.dk besluttet os til følgende vaccinationer:
Kombineret stivkrampe og difteri (1gang)
2. Gul feber (1 gang)
3. Hepatitis A+B (3 gange) så skulle vi være dækket ind i 20-25 år. 2. gang vaccineres efter 1 måned og 3. gang er tidligst efter 5 måneder.
Pris første gang: 1.025 Kr. pr person. Næste gang koster ca. 550 kr per person. Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark er der 50% rabat.
Vi var begge lidt ømme i venstre skulder, men ellers ingen gener. Gul feber vaccinationen er en levende vaccine, og der kan forventes lidt forstadie influenza agtig reaktioner, men ellers ikke noget. Visse øer i Caribien har malaria. Vi overvejer, om vi skal købe malariapiller præventivt, men de koster kassen. Vi får mere info ved næste vaccination først i juni.
I dag var det store pudsedag. Vi har afvasket, renset og poleret fribord. Vi har brugt Hempels Boatrubber og Polish. Det er bare blevet rigtig flot. Men det giver træthed og lange arme, idet det foregår med håndkraft. Så er en 35 fods sejlbåd pludselig ret stor :-). En sejler, vi talte med på vinterpladsen, anbefalede os at prøve Seapowers ” Super Poly Boat Polish”. Han brugte ca. en halv flaske hver gang. Så til godt 200 kr er den ret drøj. Han havde selv fået det anbefalet af ejeren af Jim`s Søferie. Hans både er altid rigtig flotte hele sæsonen. Vi er stadig lidt i chok over meldingen om glasfiberen omkring sejldrevet… I morgen står den på bundmaling. Da vi fik vindroret på, blev det placeret, hvor badestigen sad. Den var vi nødt til at afmontere sidste år. Nu har vi demonteret holderen til badestigen. Så skal vi have den placeret i en af siderne på hækken. Vi skulle også lukke de gamle bolthuller. Det bliver ikke pænt, så vi vil forsøge at finde nogle refleksstriber, som vi kan lime hen over de gamle huller. Så er vi også lettere at få øje på :-).
9/5: Så er der bundmalet 1 gang. Vandlinjen er flyttet ca. 1.5 cm op. Det kommer nok til at passe med dem ekstra vægt, som kommer ombord til turen. Det ser godt ud, og vi håber, det kommer til at yde god beskyttelse imod begroning. Gerda har arbejdet hårdt for anden dag i træk. Det er fysisk ret krævende arbejde. Nu sidder hun i badekarret og slapper de ømme muskler af :-). Jeg har mest udtænkt tekniske løsninger. Badestigen fandt igen plads på hækken. Mangler lidt tætningsmasse for at gøre det færdigt.. vi måtte fjerne den, da vi fik vindroret på. Først på dagen gik jeg med overvejelser om at skifte simmerringe og o-ringe nederst i sejldrevet (ved skrueakslen). Disse ringe sikrer, at der ikke kommer saltvand ind i drevet på turen. Tænkte at det var bedre at skifte dem præventivt, nu båden er på land. Sliddet på de forskellige dele er stort på en langtur. Vi får sejlet på 1 år – hvad de fleste mennesker sejler på 10-15 år. Materialeprisen er ca. 600 kr. Havde besluttet mig til at gøre det, indtil jeg kom i tanke om, at de måske var skiftet, da vi fik skiftet sejldrevsmembranen for 2 år siden. Da jeg kom hjem, fandt jeg fakturaen frem. De var skiftet. Ingbåden (www.jordenrundt.info) måtte på land på Gran Canaria, fordi de fik saltvand i drevet. En træls oplevelse for dem. Går lidt som katten om den varme grød. Jeg skal montere en skroggennemføring til watermakeren. Vi har snakket lidt om at lave en saltvandspumpe, som vi kan bruge i kabyssen. Man kan koge kartofler og pasta i saltvand. Vi kan skylle af i saltvand. Vil tage udtaget til begge dele det samme sted. Men jeg er usikker på, hvor jeg bedst kan placere skroggennemføringen. Det havde været rart at have en at spille bold op ad med den slags tekniske beslutninger. Ud over det så handler det også om at skulle bore hul i bunden…
Kim (http://www.khmarine.dk) er i gang med at at lave en ankerholder, der passer specifikt til vores båd. Vi kunne vælge mellem rustfri stål eller aluminium. Vi valgte aluminium. Det er billigere og lidt lettere.
Vi er lidt spændte på i morgen. Der kommer de og kigger på glasfiberskaden omkring sejldrevet. Håber det kan ordnes hurtigt, uden vi skal demontere sejldrev og motor. Vi har bestilt tid til at få båden i vandet fredag – det var inden, vi opdagede det med skaden…
Da båden kom op af vandet, opdagede vi, at propellen har fået nogle hakker. Så nu kigger vi efter en ny. Vi vælger en fast propel igen. Måske en 3 bladet fast. Har ikke råd til andet lige nu… Har købt nye diodepærer til dæksbelysningen. De skal også monteres, medens masten er af. Vi har monteret neon-orange film i toppen af masten. Den er ca. 40 cm bred. Håber vi bliver lettere at få øje på i dårligt og usigtbart vejr. Måske er den også lettere at få øje på, når vi ligger på ankerpladserne… 🙂
Vi mangler også at få besked, om vi kan låne det lokale, som vi ønsker at holde fest i… Der er mange hængepartier 🙂
10-05-2010: I dag fik vi så “dommen” over skaden ved sejldrevet: vi blev kraftigt anbefalet at fjerne motoren og få repareret glasfiberen under motoren og omkring sejldrevet, specielt fordi vi skal på langfart. Så det bliver ikke på fredag i denne uge, at skibet kommer i vandet igen :-(. Vi kan spare noget ved selv at gøre klar til reparationen ved at fjerne motoren.
Så John, den beslutsomme handymand, gik straks i gang med at afmontere motoren og fik hjælp fra Yachtværftet til at flytte den (ca. 80 kg) væk fra sejldrevet, så de kan komme til at reparere skaden ordentligt. Desværre er prognosen, at det tager en 3-4 dage at lave det og… de har ikke tid lige straks 🙁 .Vi har ændret krantiden til på tirsdag, men løber desværre ind i en helligdag torsdag, hvor der ikke arbejdes på yachtværftet. Så måske er det lovlig optimistisk. Men torsdag i næste uge skulle vi gerne afsted mod Ebeltoft og FTLF´s 25 års jubilæum. Og vi VIL deltage :-), om det så skal være med camp-letten (må det forbydes).
Har taget nogle billeder i dag. Der er tale om 2 problemer. Glasfiberen har løsnet sig under motoren (billede 2) og en dårlig glasfiberreparation (billede 3) udført af Bådkommisæren i 2008. De har brugt en form for glasfiberspartel uden væv. Der er ingen strukturel styrke i det. Det ser også ud som om. at den er lagt direkte uden på gelcoaten. Det er i hvert fald dårligt arbejde, der ikke er udført fagligt korrekt- men døm selv….
12/5: Vi er bagud for planen og er noget presset. Det skaber noget stress, og vi bider lidt af hinanden. Vi må slå bremsen lidt i og genoverveje vores plan. For det meste udspringer problemerne af, når vi er afhængige af andre. Håndværkere har et noget afslappet forhold til at overholde aftaler. Det skaber fnidder og mistillid. Vi var blevet lovet, at de ville gå i gang med glasfiberarbejdet, så snart motoren var ude. Det var den mandag godt middag. De kommer tidligst i gang fredag eller mest sandsynlig mandag… Så er der næsten gået en uge, siden motoren kom ud…
Den anden del er vores måde at tænke og arbejde på. Det er ikke nogen ny udfordring, men vi kan lettere rumme de forskelligheder, når vi ikke er presset. Vi er afhængig af hinanden, fordi mange af tingene hænger sammen. Ud over det så er der det tekniske aspekt. Jeg er den, der har styr på det tekniske og har dermed også hovedansvaret på den største del af opgaverne. Det er der ikke noget galt med, men igen er vi afhængige af leverandører og Post Danmark. Post Danmark er jo ikke kendt for deres hurtighed… Så når der er relative stramme deadlines, så skaber det lidt frustration. Eks. så var en pakke fra Vamdrup 2 gange omkring Fåborg og Fredericia. Den skulle bare til Odense… En del af presset er også selvforskyldt. Ofte har jeg svært ved at overskue hvilke reservedele, som vi skal bruge. Mange gange skal jeg adskille ting, før jeg kan se, hvad der er brug for at udskifte. Et andet eks. er vi fandt ud af, at propellen var skadet. Det kunne vi først se, da båden kom på land. Det betyder, at vi skal skifte propellen, men til hvad? En original 2 bladet Volvo propel koster 2200. En fast 3 bladet koster 2800.Hvis vi vælger den, så betyder det bedre fremdrift for motor og ved havnemanøvrene. Til gengæld koster det ca. 1 knob på sejl. Skal vi ha en god justerbar propel, så snakker vi om 15-16.000 kr. Det har vi ikke budgetteret med. Så igen skal der et kompromis til.. Vi havde heller ikke budgetteret med reparationen af en glasfiberskade inden afrejsen….Vi var sene til at få økonomien på plads. Det er altid et kompromis, når økonomien skal tilvejebringes, med mindre man har nok…. På grund af den lange vinter er vi kommet relativt sent i gang. Men det er svært styre vejret… :-).
En anden del af presset opstår fordi vi meget gerne vil deltage i FTLF`s 25 års jubilæum i Ebeltoft i Pinsen. Det vil sige, at vi skal være fremme fredag hen ad aften Når glasfiberarbejdet er udført, skal vi booke tid til kranen, motoren skal monteres, alle tilslutninger tjekkes, båden skal i vandet, vi skal rigge båden, båden skal rengøres efter slibearbejde, og de nye sejl monteres. Vi mangler dele til vores Frederiksen slædevogne. De er bestilt i starten af sidste uge, men er endnu ikke nået frem. Post DK eller leverandøren??
Vores afrejsefest kan ikke planlægges, og invitationer kan ikke sendes ud, da vi stadig mangler et lokale… Der har vi “sovet i timen”. Tænkte ikke at det kunne være et problem, men vi er blevet klogere. Vi skal også holde reception for vores kunder den samme dag. Der kan vi bare håbe på godt vejr…
Gerda har bundmalet. Det har hun gjort grundigt. Bovpropellen kan ikke dreje rundt mere… Godt jeg opdagede det, inden den kom i vandet :-). Som hun siger:” den kunne da køre rundt da malingen var våd”… Jeg skriver det ikke for at udstille Gerda, men som et eksempel på, når man ikke har den tekniske indsigt. Hun kan måske komme med et eksempel på, hvor jeg falder i gennem, men det bliver svært… 😉
I dag har jeg hentet bøjlerne til vores bimini. Bøjlerne er 25mm rustfri stålrør. De skal monteres på targabøjlen. Inden længe skal Gerda i gang med at konstruere en kombineret bimini og cockpittelt. Toppen af biminien skal kunne anvendes under sejlads for sejl. Så den stopper for enden af bommen. Når vi er i havn, skal den kunne kobles på sprayhooden med en lynlås, når bommen er tøjret i borde. Sider skal kunne lynes på, så det bliver til et cockpittelt. Mange af tingene skal opfindes og konstrueres fra bunden af. Det tager tid og kræver ressourcer. Men hun er en ørn med en symaskine, når hun først kommer i gang. Forrige år købte vi en industrimaskine med en 3 faset motor. Den kører gennem ild og vand :-).
Eletroniske søkort bliver en sidste øjebliks opgave at få de nyeste udgaver inden afrejsen. Der er stor forskel, når vi kigger på prisen på de samme produkter ude i verden. Jeg savner også at kunne lave en backup på dem, vi har. Der kan jo ske noget med C-map SD kortet, som vi bruger på vores Furunoplotter. Kortene er kopisikrede. Det er også ok, men det er træls, jeg ikke kan lave en sikkerhedskopi af de søkort, som jeg har købt og betalt!! Har du en løsning hører jeg gerne fra dig :-). Når kortene levers på SD kort, har jeg ingen yderligere kildefil.- på trods af de danske priser er nogen af de højeste i hele verden. Hvad berettiger den prisforskel??? På watermakeren var der en prisforskel på næsten 10.000 kr – hos danske leverandører!! Ikke noget at sige til at mange er begyndt at handle i udlandet via nettet. Indenfor EU er der, mig bekendt, de samme garantiforpligtigelser.
Hjemmesiden mangler også et par elementer, som jeg ikke har løst endnu. Det hænger sammen med en manglende viden… Eks integration af videoklip på hjemmesiden. Tracking af ruten på vores Google var også ønskeligt; men det biver måske løst inden afrejsen. Billeder bliver lagt uden for hjemmesiden for at den ikke bliver for “tung”. Ville gerne ha en anden templates til min Joomla, som havde en større fleksibilitet. Men mange af den type opgaver kræver megen tid til research og tests…
Afrejsen er fastsat til 4/7-2010 kl. 10.00 fra Odense.
Det var, hvad jeg havde på hjerte i dag…. men lige en stor tak til Gert for dine input :-). De glæder mig rigtig meget!!
15/5: Den gule feber vaccination er nu aktiv. Jeg har haft et par dage, hvor jeg har haft influenza symptomer med lidt feber og ømme muskler og led. Gerda er mindre ramt end jeg og har kun haft noget kuldskærhed og kortere line. Stressen ligger også og stikker snuden frem. Vi er begge pressede af situationen, og snoren er kortere, end den plejer… Vi har sadlet om og har erkendt, at vi ikke når til FTLF jubilæumstræf på egen køl. Håndværkerne er endnu ikke startet, hvilket står i modsætning til, hvad de lovede. Der er ca. 1 1/2 dags arbejde, og så skal malingen tørre. Vi kommer tidligst i vandet torsdag, og så skal båden rigges og klargøres.
Jeg har ikke haft så meget energi, så det er ikke blevet til så meget. I går fik jeg monteret den nye skroggennemføring til watermakeren. Mange overvejelser gik forud, inden boremaskinen lavede hul i skroget. Boret skulle i gennem ca. 20 mm glasfiber, inden det kom ud gennem bunden. Skroggennemføringen er med en si, så den ligger ikke helt plan med skroget. Placeringen ligger rimelig tæt på det sted , hvor løftestroppen sædvanligvis er placeret. Men det kommer ikke til at skabe problemer. I dag har jeg monteret bundventilen og skummet LED pærerne fast med PU skum i de gamle huse til dækslyset. Det er svært er styre dem, så de kommer til at sidde helt lodret. Er spændt på, hvordan de kommer til at lyse. Det er kun 1,2 W. Har valgt at skumme dem fast- for at pakke dem ind i forhold til fugt og rystelser.
Gerda har gang i mange ting. Hvor skal festen holdes? Hvordan skal biminien se ud? Hvilken kjole skal hun have på til festen? Jo, der er mange ting, som man skal ha styr på… :-). I morgen skal vi måske prøve at montere de nye biminibøjler, så vi kan få en fornemmelse af formen. Ideen er, at vi gerne vil koble den sammen med sprayhooden, når vi er i havn. Så hvis der kan lynes sider på, så har vi et lukket cockpittelt…
6 meter alurør er forvandlet til 6 vantskruebeskyttere. Det skal beskytte vanter, forsejl og skøder. Håber det kommer til at fungere ;-).
Så mangler jeg at montere badestigen, 4 nye 10 mm fald, samle forstaget, montere en lanterne og det nye mellemvant. Det skulle jeg nok kunne nå, inden den skal i vandet… Jeg fandt ud af, hvordan jeg får vist videoer fra You Tube. Har lagt 2 morsomme op under menuen sidste nyt /videoer. Nyd dem 🙂
17/5: så kom de i gang med glasfiberarbejdet :-). Det er værst med motorfundamentet. Der var meget vand i den delaminerede del. Han har nu slebet det i bund, og der er sat tørring på for natten. I morgen håber vi, at fugten er væk, og han kan begynde at bygge op igen… Han mente, det var, da vi fik det lavet, og at det ikke ville have holdt i ret lang tid. Nu imødeser jeg morgendagen med spænding. Vi har bestilt krantid til torsdag middag… Glasfiberarbejdet afslørede igen den manglende kvalitet i det reparationsarbejde, som Bådkommisæren har udført for 2 år siden!!! Hvad kan man lære af det??? Når man som lægmand hengiver sig til fagfolk, i den tro at de ved, hvad de har med at gøre, så kommer man nogen gange galt afsted. Jeg burde have lavet lidt mere seriøs research – inden jeg overlod arbejdet til dem. Allan, der er værkfører på værkstedet, virker som en reel fyr. Men jeg er ikke sikker på, han kender sine folks kompetencer. Skal have en snak med ham. Han foreslog selv, at jeg fik en second opinion på skaden. Det skal han have credit for!! Men du kan selv bedømme, om du tør lade Bådkommisæren udføre glasfiberarbejde på din båd… Jeg er færdig med det!!!
Jeg har skiftet 5 fald i dag. 4 gamle wirefald og 1 spilerfald. Så er vi sikre på, at de er i orden. Faldene er 10 mm og kan klare en belastning på 3300 kg…. Det må vist være solidt nok…
Vi har bestilt en 3 bladet Volvopropel. Men den kommer vist også i sidste øjeblik… På nettet fandt vi en ny 2 bladet 16×13″ til 300 kr. Den sendte Hans fra Horsens, og den ankom i dag. Tak for det Hans :-). Den bliver vores reservepropel – og den primære, hvis den 3 bladede ikke når frem. Vi venter på wiren til forstaget. Det er en 10 mm, og den var ikke lige på lager. Den kommer vist også torsdag… Når/hvis båden kommer i vandet torsdag, så kommer Kim rigger og hjælper mig med at rigge båden. Vi mangler stadig reservedele til slædevognene. De rider åbenbart ret sent…
Hvis jeg på nuværende tidspunkt skal drage en lære af klargøringsprocessen, så vær i god tid med det hele. Derved undgår du en del stress, som vi slås med. Det lægger et unødigt pres i en fase, som i sig selv er stressende. Vi har stadig mange løse ender…. :-).
Vi kommer desværre ikke til at holde festen, der hvor vi gerne ville. I den pågældende klub ser det ud, som om det er Prins Ib, der bestemmer, men det er deres valg, og det må vi respektere. 2. mulighed lader sig heller ikke gøre. Så nu er der snart ikke ret mange muligheder tilbage… Vi ville gerne være et sted i nærheden af Odense Havn, men det lader ikke gøre – indenfor de økonomiske rammer som vi råder over. Omvendt så skal vi snart have sendt invitationerne….
I morgen eftermiddag har Gerda lavet en aftale med min og hendes datter. Så er der dømt pigebytur, hvor der skal kigges på kjoler og andet godt….:-). Håber de får en rigtig hyggelig tur.
24/5: 40 dage til afgang. Vi var FTLF`s jubilæumstræf i Ebeltoft – i bil…. Det gør vi ikke mere uden at komme sejlende. Vi følte os lidt udenfor i sagens natur.. Vi havde en hyggelig festaften med god mad og et varieret program ;-). Skønt at gense mange af de dejlige mennesker, som vi kender :-). Det var en noget speciel oplevelse at sige på gensyn til dem, vi kender. Der begyndte det at gå op for os, at vi snart er på vej af sted :-).
Der var stress på op til Pinse…. Onsdag eftermiddag var han færdig med topcoaten ovenpå det nye glasfiber. Det ser godt ud det, der er lavet. Der er dog et par helligdage i topcoaten…. Vi havde en krantid torsdag kl. 11.00, men topcoaten var ikke hærdet op, og vi måtte modstræbende erkende, at vi måtte vente med at få den i vandet inden Pinse. Fredag var der lukket for krankørsel på grund af det store stævne i Kerteminde.
I dag kom motoren tilbage på sin plads. Jeg startede omkring kl. 13. Det var ikke en let opgave for 1 mand, men det lykkedes :-). Ville prøve om jeg kunne klare det ene mand. Det var relativt let af bære den hen til pladsen, hvor den sidder- men at få den lempet ind på plads og få den koblet sammen med drevet krævede en indsats :-). Der er meget lidt plads, og det er svært at komme til at løfte. Ville også passe på min ryg :-). Inden den blev løftet på plads, havde jeg skiftet de 2 motorophæng – hvoraf det ene var defekt, og det andet var på vej til det… Nu er det i hvert fald ok. Nye koster 1300,- kr. pr stk. Det er rent røveri fra Volvo`s side. De er “bindegale” med de priser, som de holder sig. Jeg fandt 2 brugte, der så ud som nye. Dem fik jeg til 500 kr. for 2 stk. De blev købt nede hos Steen i Assens (SK marine). Han er ofte mand for et godt tilbud. Han er også mand for et godt råd :-). Mangler stadig lidt tilslutninger omkring motoren. Det bliver klaret i morgen.
Fredag eftermiddag inden Pinse kom den nye propel og wiren til forstaget. Når jeg har lavet de sidste tilslutninger til motoren, så går jeg i gang med at samle forstaget.
På hjemvejen fra Pinsetræffet besøgte vi fætter Lasse & Helle i Mårslet. Det var hyggeligt, og Helle havde bagt en kage på trods af vores korte varsel – til vores impulsive visit :-). Vivi & Mads havde været i gang i -og omkring vores hus, medens vi var væk. Vores entre og trappeskakt var malet fra kælder til loft. Skønt at se hvordan der sker noget nyt, når der kommer nye kræfter til :-).
Gerda har også været meget aktiv med mange forskellige gøremål. Men det kan hun vist bedre beskrive selv… 🙂
Ok, det gør jeg så: jeg er i gang med at lave stropper til vores stof, der skal hænge på søgelenderet og give lidt læ i cockpittet. For at slippe for at skulle slå dyre messinghuller til at binde det fast i wiren, har jeg syet en masse 8 cm lange stropper med velcro i begge ender. Hvis vi får en stor skylle ind over cockpittet, satser jeg på, at velcroen løsner sig, og vandet således kan komme ud igen.
Nåhja, så er der også lige en gensyns- og bryllupsfest, der skal planlægges…. jeg har lavet en nem ret til buffet, som kan tages op af fryseren og pyntes på dagen. Har snakket med søde Mads, som er en skrapsak i et køkken. Han har rådet mig om buffet-retterne og kagen og lovet at lave meget af maden i forvejen. Så skal jeg kun lave hovedretten, som også kan laves dagen før. Hvor er det dejligt, at de unge vil hjælpe os har i slutspurten.
27/5: I går havde jeg fødselsdag – 55 somre :-). Det blev ikke til så meget i går. Helbredet skranter igen træls!!! Om eftermiddagen kom vores børn og barnebarn :-). Skønt at se og hygge med dem :-). Min datter var oppe til kemieksamen i HF og scorede et 12 tal. Det er bare rigtig flot – en rigtig god start :-).
Fik arbejdet lidt med rørføringen til dieseltilgangen, hvor jeg vil koble et ekstra filter parallelt med det oprindelige filter, så vi kan lave en hurtig omkobling til et nyt filter, med vandudskiller. Vi kan ikke forvente, at dieselkvaliteten er den samme sydpå. Har også hørt om dieselpest, der er en bakterievækst i dieselen, der fortykker og stopper dieseltilførslen. Har hørt at det er en god ide at tilsætte et additiv, men er ikke sikker på hvilken type. Har du et godt bud??
Herhjemme er der også gang i huset. Fik koblet ekstratoilettet til et ny vandslange, som er ført ned i gulvet. Det blev ikke lavet for 3 år siden, hvor badet blev renoveret.
I dag havde jeg planlagt at give den en ordentlig omgang – men det blev en tur i sofaen i stedet. Jeg har feber, så jeg kunne ikke få varmen – træls!!! Træt og øm helt ind i knoglerne. Mit imunsystem er vist ikke helt oppe på mærkerne… mureren kom fra morgenstunden og gik i gang med de aftalte opgaver, så nu er de på plads. Så kan vi strege dem !!
De fleste invitationer til afrejsefesten er blevet sendt, og vi har fået nogle svar allerede :-). Mads har lovet at hjælpe os med maden på dagen. Også vores andre børn har lovet at hjælpe til undervejs skønt :-). I dag har Annette og Hans inviteret os til sommerfest :-). Vi vil gerne, men har svært ved at overskue det lige nu…
30/5: 34 dage tilbage til afrejse. Så er 2 do og 2 buy listerne reducerede. Men der mangler stadig en del… Båden er klar til at komme i vandet. Det sker forhåbentlig midt i næste uge. Skal lige have en aftale med riggeren på plads. Vi er godt 14 dage forsinkede. Helbreddet spiller også et puds. Er stadig ikke helt frisk. Gerda investerede i et superkosttilskud, der skulle give en masse energi… :-). Det virker vist ikke helt efter hensigten, men det kan være, det kommer… :-). Den resterende liste ser omfangsrig ud endnu. Vi må i gang med at prioritere den resterende del.
Fra lørdag til søndag har vi haft Emil til at passe os. Han er godt 15 mdr., så han er noget på arbejde med os 2 gamle. Han klarede det rigtig flot!! :-). Det er bare en fantastisk stor fornøjelse at være sammen med den dejlige unge mand. Vi bliver glade indeni. Han er bare et let barn, med en tydelig kommunikation. Vi skal passe ham igen om 14 dage – travlhed eller ej !!. Det skal der bare være tid til!!! Vi er lidt spændte på, hvordan det er at “forlade” børn og barnebarn. Vi kommer helt sikkert til at savne dem – men det er jo også ok. Vi har bare ikke prøvet det i så lang tid ad gangen. Der er vist dømt ” tudefjæs” undervejs… – men helt sikkert også store smil, når vi tænker på dem ;-). Her er et element, man ikke kan planlægge sig ud af. Har ikke hørt så meget om hvordan det er for andre langturssejlere ???
3/6: 30 dage til afsejling. I går kom Awareness i vandet, og i dag blev den rigget (masten blev sat på båden). Det føles rart igen at have kølen i det rette element. Det nye storsejl er også sat på. Kom lidt på glatis med det. Mærkeligt nok, så er der sket en udvikling på sejlfronten siden det sidste storsejl blev købt…. Jeg ville have sat pris på, at jeg var blevet informeret om det fra sejlmagerens side. Så jeg er ikke helt tilfreds. I eftermiddag blæste det lidt op, og jeg lå med hæggen til vinden. Det gav et stort pres på sejlet, så det kom ikke helt til tops. Vejret var helt fantastisk, men vinden var til tider lidt kold. Jeg havde bedt Kim hjælpe mig. Han gik i gang med at samle det sidste på forstaget. I mens hentede jeg båden, der så lidt amputeret ud uden masten. Forstaget er renoveret med ny wire og nogle nye samlestykker, Forstaget er en gammel svend, så jeg var heldig at få de sidste 8 stykker, der var i DK :-). Så nu er der ingen mærkelige krumninger mere. Nåede desværre ikke at få forsejlet sat på… Det må jeg så gøre i morgen sammen med Gerda. Har brug for et par ekstra hænder til den proces. Det er jo rimelige store sejl :-). Føler mig stadig lidt slidt og hoster en del, så der er ikke så meget strøm på batterierne… :-).
Mens John har knoklet på båden i går og i dag, har jeg henkogt kød efter en større målestok. Johns store søn har forbindelserne i orden, så han havde skaffet mig over 11 kg dejligt oksekød en gros, som skulle skæres i tern og puttes i glas, før henkogningen kunne påbegyndes. Nu har vi efterhånden en god mængde henkogt kød, så vi kan klare os selv på det store hav og på øde ankerpladser. Jeg er ikke meget for kød, der har hængt med fluer summende omkring sig. Dåsemad er heller ikke lige mig. Så når kølepladsen er meget begrænset, og fryseplads er en by i Rusland, må vi ty til gammeldags metoder som henkogning. Fordelen er også, at det er hurtigt at lave mad med henkogt kød, selv i bølgegang. Jeg har brugt trykkogeren en del også i min daglige madlavning, for det er bare så nemt og hurtigt. Sidste gang var en gang bankekød til i morgen, min fødselsdag, hvor vi får besøg af hele familien. Jeg glæder mig til at være sammen med dem endnu en gang her på falderebet..
5/6: I går fik vi sat genuaen i forstaget og pakket det nye storsejl ned i sin nye bompressening. Det blev kun til et par timer i Kerteminde, for om aftenen fik vi familien til middag på grund af Gerdas fødselsdag. Men så var Awareness også klar nok til at blive sejlet til Odense lørdag. Det var rigtig dejligt at komme på vandet igen. Det er kun blevet til een anden tur i år, nemlig turen fra Odense til Kerteminde. Dengang sejlede vi for motor hele vejen, og det valgte vi også at gøre i dag, dels på grund af meget svag vind, dels fordi vi begge føler os noget stressede og udslidte… Så det var ren fornøjelse, solen varmede dejligt, men vinden var kølig. Vel ankommet i Odense kørte John hjem og hentede biminibøjlerne, og så monterede vi dem midlertidigt. Vi var meget spændte på, hvordan de passede, og heldigvis virker de ok.
6/6: 27 dage til afrejse. Awareness er tilbage i Odense :-). I dag har jeg monteret bøjlerne til biminien. Så kan Gerda gå i gang med at sy biminien. Biminien er en slags parasol, der skal beskytte os for sol og regn. Bøjlerne har jeg monteret på targabøjlen. Bøjlerene kan slås op, når der ikke er brug for den, eller hvis der stormer for meget. Stoffet bliver monteret, så det kan tages af. Hvis vi når det, så er det hensigten at lave sider, der kan lynes på, så det også kan bruges som cockpittelt. Men det er nice to have, hvilket betyder, at vi laver det, hvis vi kan få tid til det. Der kommer billeder lidt senere.
Gerda har slebet øverste trappetrin af og lakeret det første gang. Senere monterer vi skridsikker belægning på, som på de øvrige trin. De øvrige trin er lavet. De sidder på motorkassen, som vi havde hjemme og ordne i vinter. I næste uge kan vi komme i gang med oprydning og rengøring efter alt slibearbejdet i forbindelse med glasfiberreparationen. Så skal vi i gang med at rydde op i båden, så vi kan få prioriteret, hvad vi skal have med på turen.
I går da vi kom hjem, havde Vivi ordnet haven fint – og Mads havde lavet træterrassen færdig :-). Det pyntede gevaldigt :-). Vi håber det bliver en god sommer så de kan have stor glæde af haven.
I morgen skal vi have gennemgået to do listen og prioriteret den – igen… 🙂
8/6: Det er ikke blevet til så meget de sidste par dage. I går væltede regnen ned i rå mængder. Var nede på båden og rydde lidt op. Der var ikke så meget energi på batterierne…. Sidst på eftermiddagen kom Emil og hans far på besøg. Far skulle så lidt nye græsfrø i bedet, der er ryddet. Så kunne Emil og jeg hygge lidt :-). Det varer ikke længe, inden han går selv. Han er godt på vej. Han var i godt humør :-).
De sidste 14 dage har helbredet skrantet noget. I dag var jeg så til læge og blev undersøgt. Han mente, der var tale om en virus. For en sikkerheds skyld tog de en blodprøve for at måle infektionstallet. Det var lidt for højt, så jeg fik ordineret penicillin. Stressen i perioden i Kerteminde har svækket immunforsvaret, hvilket åbner for infektioner og vira. Kan mærke at presset er faldet, selv om vi stadig mangler en del. I går aftes gennemgik vi to do og to buy listerne. Det var ikke meget, vi kunne strege. Men der er en del, som vi kan lave undervejs, hvis vi ikke når det inden afrejsen. Vi gider ikke være totalt kvaste, når vi smider fortøjningerne den 4/7-10 kl.10.00.
Vi har besluttet os at “lukke” firmaet med udgangen af uge 24. Vi runder af, så vi kan få faktureret, bogført og ordnet det sidste papirarbejde i relation til firmaet. Det giver lidt pusterum til at klare resten af de ventende opgaver. Der er nok ingen fare for, at vi bliver arbejdsløse.. 🙂
9/6: 24 dage ti afsejling. Gerda er gået i gang med biminien. en stor del af dagen har hun klippet og syet på vores bimini :-). Da vi udvikler en prototype, er der en del overvejelser under vejs i processen. Hvis vi når det, så vil vi kunne sætte sider på og omdanne det til cockpittelt, når vi er i havn – og det undtagelsesvis skulle være dårligt vejr…. :-). Hun er bare flittig hende Gerda 🙂 Vi har sendt c-map søkortet Mw4) til opdatering hos Furuno.
Det er som om, at stressniveauet er faldet hos os begge på trods af, at deadline nærmer sig. Det føles rart :-). Jeg startede med pinicillinen i går og har sovet godt i nat. Det har betydet, at jeg har følt mig mere energisk og har nået en del i dag :-). Har koblet 2 ventiler på til watermaker og saltvands pumpen i pantryet (køkkenet). Ideen er, at vi vil bruge saltvand til forskellige ting. Afskylning, kartoffelvand etc. Vi mangler dog at finde den rette pumpe. Det er primært pladsmangel, der komplicerer indkøbet. Har du et godt forslag??? Har købt ny blandingsbatteri til køkkenet herhjemme og ny renseslem til skorstenen, fittings til skibet, velcro til bimini, snakket med Varde ovne, ændret tid hos læge, ringet til skorstensfejer. Har lavet aftale med lægen til den 22. juni, hvor jeg skal snakke med ham om medicin til skibsapoteket. Det er primært stærk smertestillende og antibiotika til Atlanterhavsstrækkene. Der er vi på havet i ca. 3 uger og kan ikke lige ringe efter vagtlægen eller komme på skadestuen. Tager en medicinliste med fra FTLF og så må vi se, hvad han siger. Gerda har tid hos sin læge i næste uge. Da recepter og medicin er personlig, er vi nødt til at gøre det hver for sig. Der skal udstedes medicinpas til de stærke sager. Det sætter det hele lidt i perspektiv, når de visse steder i “udkantsdanmark” klager over responstider og distancer til hospitaler. Jeg har sagt til Gerda, at hun skal sparke mig ud over siden, hvis jeg dør undervejs. Døde mennesker under varme himmelstrøg udgør en sikkerhedsrisiko for de levende. Det er barske vilkår, men nødvendige – og det er vi så afklarede med, som vi kan blive. Naturligvis har vi planer om at vende hjem – friske og raske!! Men livet er farligt – og vi ender med at dø af det :-). Det er ikke et spørgsmål om-men hvornår – og det ved vi heldigvis ikke :-).
I dag kom fakturaen fra Kerteminde Yachtværft på glasfiberreparationen. Den var ventet med spænding/frygt… Den var på knap 8000,-. Det er mange penge for en uventet udgift, men det kunne være værre… Nu ved vi, at det er i orden :-). så nu må vi bare betale og så komme videre!
11/6: 22 dage til afsejling… :-). De sidste dage har vi brugt til at tynde ud i to do & to buy listen. Den er stadig lang, men går i den rigtige retning.
De fleste ting, som vi har lavet, handler om huset, henkogning og bimini. Vi kommer ikke til at sulte :-). Lige nu henkoger Gerda hjerter – til hjerter i flødesovs. Hun var også en tur i Kvickly og købe skummetmælkspulver, som vi skal afprøve. Har du nogle erfaringer med selv at fremstille surmælksprodukter, så hører vi gerne fra dig.
Vi har nået en del på det administrative område. Forskudopgørelserne for 2010 er reviderede. Man kan næsten ikke melde sig ud af det danske skattesystem…. Systemet er ikke indrettet på sådan nogen som os. Vi passer ligesom ikke ind i systemet. Vi kan ikke forskudsregistrere for 2011. Systemet er ikke nået dertil endnu. Ikke mase på- du må vente til senere… Godt internettet er opfundet :-). Vi har bogført up to date, og selvangivelsen for 2009 er på plads – øøøh – det kom der lige en restskat ud af :-).
Vi er lidt brugte, og i morgen kommer Emil og passer os. Det glæder vi os rigtig meget til 🙂 . Hvis vi er heldige, så kigger Sille, Lærke og Lasse også indenfor :-)).
13/6: Søde Emil (barnebarnet på 16 mdr.) har været her lørdag og søndag og passet os. Vi har svært ved at få smilet af læberne efter sådan en weekend. Men vi er også trætte… 🙂
Mads & Vivi har været og har hjulpet med at rydde kælderen. Det næsten skræmmende tomt… :-). Tusind tak for hjælpen. Havemøblerne er sat ud på den nye terrasse, som Mads har lavet. Den sidste uges tid har det primært været vores hus, som har haft fokus. Nu kan vi med sindsro overlade huset til de unge. Det føles rigtig rart :-).
Jeg har nedtaget bøjlen, som vi har monteret solpanelet på. Den begyndte at ruste meget – rusten løber ned af targabøjlen. Bøjlen er lavet af rustfri stål, men det kan godt ruste… Efter den var svejset, rensede jeg den af med en stålbørste- det skal man ikke gøre. Det skaber rust. Nu bliver bøjlen renset og elpoleret. Det er en kemisk proces med syre og strøm. Bagefter er den fin blank og fri for rust. Bøjlerene til biminien er også elpoleret. I dag har jeg lakeret det sidste trappetrin med mat lak. Derfter kan jeg montere den skridsikre belægning.
Gerda har syet videre på biminien. Hun skulle sy noget velcro på til bøjlerne. Men symaskinen er af hunkøn og har sin egen sjæl, hvilket betyder, at den ikke er helt driftsstabil, og nogle gange går den sine egne veje… Det satte gang i Gerdas temperament, og så var det tid til at tage en pause. Hun havde ellers ladet op med en time på sofaen… :-). Emil & vi var oppe halv syv, og så hyggede vi et kvarters tid i sengen, inden Emil gjorde krav på sin morgenmad.. :-). Det tager hårdt at blive passet af Emil… :-).
Da jeg kørte ned til båden i dag, kunne jeg mærke suget i maven. I dag er der 3 uger, til vi sejler… Der mangler stadig meget, inden vi er klar… Men vi begynder igen at kunne mærke, at vi glæder os til at komme afsted. Det bliver helt sikkert også svært at sige på gensyn til venner og familien. Vi fik en lille forsmag, da Gerdas søster kom forbi og hilste af med os. Men det bliver helt sikkert sværest med vores børn, svigerbørn og Emil… :-). Vi er meget spændt på, hvordan Emil reagerer, når vi mødes på Gran Canaria i okt/nov. Kan han huske os eller hvad??? Hvordan vil han reagere, når han flytter ind i vores hus, og vi ikke er der??? Hvornår ser vi Lærke, Lasse & Sille – Søren???
Nu er det en uge siden, der var nyt på vores venners – Susanne & Pers hjemmeside (www.su-per.dk). Vi er inde og kigge hver dag. Efter en uge uden nyt, så begynder jeg at blive lidt utålmodig efter nyt. Sidst var de kommet ind i Frankrig. De skal være i Paris 1/7, hvor deres døtre kommer og ferierer 1 uges tid.
14/6: 19 dage til afrejsen. I dag har jeg købt alulister til at fastgøre slingrekøjerne. ¨Listerne 20×4 mm og 2 meter lange. Jeg har boret huller for hver 10 cm i længden. Så skruer vi kanten af slingrekøjen fast bag listen, så den sidder godt fast. Slingrekøjer er et stykke sejldug, som bliver skruet fast i bagkanten af køjen og ført rundt om madrassen og op til håndlisten, hvor de fastgøres med nogle stropper. Det forhindrer, at man falder ud af køjen i høj søgang. I de 3 stropper har vi fastgjort nogle plastikspænder, der hurtigt kan udløses, hvis man har brug for at komme hurtigt ud af køjen.
I aften var vi nede ved båden og afprøve biminien. Den passede fint, men skal kortes op i længden, og så skal vi lave en slidse, så agterstaget kan gå i gennem. Agterstaget er den stålwire, som går fra toppen af masten og ned til bagenden af båden. Vi skal også finde på en måde at fastgøre den via stropper til targabøjlen bagerst på båden. På targabøjlen sidder radarantennen, solpanelet og vindmøllen. Biminien går fra bagenden af bommen og til targabøjlen. Så den kan skærme for regn og sol, medens vi sejler for sejl. Inden længe vil vi oploade nogle billeder af den.
I dag har jeg også kunnet slette en del punkter i to do & to buy listen. Det går fremad 🙂
I dag var der nyheder fra Susanne & Per. Når jeg læser deres beretning, kan jeg mærke min lyst og glæde til at komme afsted :-). Vi mangler et par tilbagemeldinger på vores invitationer. Glæder os til at hygge med vores gæster. Vi har været ret fraværende i forhold til de sociale relationer… Håber I bærer over med os. Men vi kører i en slags overlevelsesmode… 🙂
15/6: I dag har John haft travlt med mange ting: stativet til at fastgøre sol panelet er hentet hos firmaet, der har elpoleret det, og derefter er det hele igen monteret på targabøjlen. Han har snakket med nogle af vores kunder, og noget offentligt bøvl omkring affaldsafgift for virksomheden er håndteret. De sidste vigtige papirer er blevet skannet ind, så de ligger på den ene af de to computere, vi medbringer. Trappens øverste trin har fået skridsikker belægning limet på, hvilket er helt nødvendigt for sikkerheden, når vi færdes op og ned i et til tider fugtigt miljø. Og så har han sikkert lavet en masse, som jeg ikke lige kan huske eller ikke har fået at vide… han er en flittig mand ham 🙂
Vi har streget ud på to do listen, og det føles godt, men der er stadig en del nødvendige opgaver tilbage. Jeg har været hos lægen efter gode råd og recepter på medicin til skibsapoteket. FTLF udgiver et hæfte med “Skibsapoteket”, som jeg har brugt som udgangspunkt for samtalen med lægen. Vær opmærksom på, at sygesikringen ikke vil betale en konsultation alene på grund af den rejsendes behov for recepter til langturen. Man skal have en anden god (sygdoms-)grund for at få det gratis. Jeg fik en række recepter, som vil gøre det muligt at klare de mest almindelige sygdomme og også ganske smertefulde akut opståede tilstande. Vi er nødt til at være dækket ind, for der kan være temmelig langt til nærmeste læge nogle steder undervejs. Jeg fik lægen til at skrive under på en tilladelse til at have stærk medicin og injektionssprøjter om bord, hvilket kan blive nødvendigt som bevis for vores “uskyld” enkelte steder i verden. Vi håber selvfølgelig ikke, vi får brug for noget af medicinen endsige sprøjterne hos en fremmed læge. Jeg er næsten færdig med biminien. Det er dejligt at være blevet tilfreds. Nu mangler der kun detaljerne om fastgørelsen. Jeg havde ellers planer om at sy sider fast på biminien, således at der blev et cockpittelt ud af det, men det når jeg desværre ikke. Vi må have det gamle cockpittelt med til at supplere med, hvis der mod forventning skulle blive brug for noget læ…:-)
17/6: 16 dage til afrejse. Idag er vi blevet vaccineret imod hepatitis A+B for anden gang. 3. gang får vi på Gran Canaria. Så er vi dækket resten af vores rejseaktive liv. Gerda er lidt øm i armen, men jeg mærker ikke noget. Det er ikke en levende vaccine, så der skulle ikke være nogle gener efterfølgende. Prisen er 540 kr./person. Så der røg lige 1080,-…..
Vi har endnu ikke fået vores søkort, der er sendt til opdatering hos Furuno. Håber det snart kommer ellers må jeg jo rykke Walther…
Gerda var i Lidl her til morgen. Der var tilbud på vaccumpakkere- 130,-. Det er billigt, men måske for billigt – for hun nåede at pakke 7 poser, så fungerede vaccumpumpen ikke mere… Træls, så må vi af sted igen. Vi havde smidt nogle girokort ud til vores nye forsikringer – ved et uheld. Vi ringede og bad om nogle nye. I stedet for girokort – kom der erstatningspolicer… LB har gennem dette forløb ikke været de skarpeste knive i skuffen. Vi måtte ringe 3 gange for at få lov til at ændre vores forsikringer og tegne nogle nye…- lukket på grund af velstand?? Hvorfor skriver jeg så om det??? Jo, vi må generelt bruge meget tid på at følge op og rykke for alle mulige ting. Det lyder underligt i en “krisetid”, hvor der bliver efterspurgt om noget mere omsætning. Sæt god tid af til det du skal ordne. Det tager gerne dobbelt så lang tid – som vi havde regnet med 🙂
I dag har jeg arbejdet med at finde plads til forfiltret til watermakeren. Fandt en plads på toilettet, hvor det ikke sidder i vejen, og hvor der er plads til at skifte filterindsatse uden det store bøvl. Vi kommer nok først til at teste vores watermaker, når vi krydser Biscayen. Vi skal lidt væk fra kystnære områder for at undgå, at vandet er fyldt med l…
Var nede ved båden for at arbejde, men det blev ikke til så meget. Folk ville gerne snakke om vores tur – og vi vil gerne fortælle og måske inspirere :-). Men det blev ikke til så meget med opgaverne.
Gerda er i gang med at bestille medicinpas til vores medicinkasse. Vi skal jo ikke komme galt afsted med vores dyrebare last, som vi dybest set ikke håber at få brug for. Det er paradoksalt, hvor mange penge vi bruger på noget, som vi ikke håber at få brug for… forsikringer, redningsflåde, vaccinationer, redningsveste, nødsendere, A-kasse osv…. :-). tør ikke helt regne på hvad vi bruger/har brugt på det. Vi skal snart beslutte os til, hvilken sygeforsikring som vi skal tegne. Europæiskes langturssejlerforsikring til godt 10.000 for 2 personer eller Goudas til godt 15.000 med en lidt bedre dækning?? Hvor godt skal vi sikre os??
Vi skal også have arrangeret et lille møde med vores børn. Det er noget svært at koordinere 4 personers fortravlede hverdag.
19/6: 14 dage til afrejse. I dag har igen været en arbejdsom dag. Gerda gjort biminien færdig, og jeg har repareret glasfiberskaden ved skipperkøjen. Nu skal jeg snart have gjort jordplanet færdigt. Mangler at montere noget mere kobberplade, der skal ligge under skipperkøjen. Jordplanet skal bruges af HF radioen. Den skal vi bruge til langdistanceopkald og til at hente vejrkort med. HF radioen kan bruges til opkald over meget lange afstande. Når vejret tillader det, kan man snakke med andre HF stationer f.eks. fra Caribien og til DK. HF radioen er dog afhængig af “vejret”, da radiobølgerne reflekteres i de atmosfæriske lag. En VHF radio rækker, “så langt øjet rækker”, og radiobølgerne “går i lige linier” og reflekteres ikke “i de højere luftlag”.
Vi har også ryddet op og gjort rent efter alt slibestøvet fra glasfiberreparationen. Vi forsøger også at skabe et overblik over, hvordan vi kan stuve alt vores grej og udstyr. Jeg har lavet en ny indsats til et af skabene. Der skal vores trykkoger opbevares sammen med en del andre ting. Når vi skal stuve alt det, som vi skal have med, handler det ikke kun om at få plads. Vi skal stuve det, så der er balance i båden, og vi har en stabil gang i vandet. Alt det tungeste grej skal så langt ned i bunden af båden som muligt for at bevare stabiliteten. Vi har efterhånden meget, som vi skal finde plads til…. :-).
Vi nærmer os med hastige skridt det, som vi har arbejdet os hen imod de sidste knap 3 år. Realiteterne melder sig, og jeg glæder mig. Men der er stadig mange ting, som vi skal nå. I næste uge bliver Gerdas datter student, og så skal der festes :-). Gerda har også fundet et sted, hvor vi skal spise brunch med “ungerne” efter vielsen den 3. juli. Vi har også besluttet at få huset hulmursisoleret, inden vi drager af sted. Sidste vinter var ret kold, så vi håber de unge kan holde varmen lidt bedre den kommende vinter og måske spare lidt på varmen :-).
Den 1/7 skal vi afholde reception for kunder og forretningsforbindelser. Vi viser båden frem og fortæller lidt om båden og turen. Det er lidt underligt at “runde af ” med vores kunder. Men vi håber også, at vi kan være et godt eksempel på, at man skal forfølge sine drømme, uanset om det handler om arbejdslivet eller privatlivet. Det handler bl.a. om at turde handle på sine drømme – og prioritere sine valg. Masser af mennesker har drømme, men knap så mange forfølger dem, hvis springet virker “for stort”. Alle valg medfører jo også fravalg. Vi har snakket med en masse mennesker om vores drøm – og de sagde, at det kunne de også godt tænke sig. Men vi må lige vente til…… Min datters sygdom har lært mig ikke at vente, men at gøre det, mens tid er. Det tror jeg også, hun har lært – hun er en klog ung kvinde :-).
20/6: I dag har den igen stået på rengøring og oprydning… Dejligt at båden nu er klar til at blive læsset i. Der står rigtig mange ting på lager hjemme, som kan flyttes ned i båden. Jeg har prøvet læsiderne endeligt, så jeg kan få syet de sidste tilpassede stropper på. Vi har valgt at sy stropper med velcro på til at fastgøre læsiderne på søgelenderne. Andre slår huller i, og fastgør dem med snor. Det skal jo være sådan, at det lader vand komme under ud, eller helt løser sig ved en kæmpe bølge i cockpittet. Jeg har applikeret “Awareness” på, men John synes, der skal være et dansk flag også, så det må jeg se, om jeg når. Biminien er sat på, efter Gerda har syet de sidste ting på. Den ser ok ud :-). Vi havde overvejet at sy sider i, så den kunne fungere som cockpittelt – men det bliver ikke i denne omgang. Men hun vil sy et par læsider, som vi kan koble på den velcro, der er syet på i toppen. Så har vi mulighed for at skabe lidt læ og skygge.
Jeg har flyttet vores FM radio til et bedre sted. Der er trukket nye kabler til radioen. De gamle kabler var lidt anløbne. Når man laver kabelarbejde i en båd, er der bedst at anvende fortinnede kabler, da de ikke irrer på samme måde. Men de er svære at finde til nole fornuftige priser. I modsat fald skal man købe hele ruller, og de koster også kassen, så det har jeg ikke gjort… Alle kabler er dog forseglede omkring kabelender, og sikringsboksene bliver sprayet med VD40. Første forår vi havde båden, tog jeg alle de gamle kabler ud omkring styrepulten. Den gamle styrepult var en omgang spagetti med kablerne siddende i et stort virvar. Jeg byggede en ny tavle op fra bunden, så jeg ved, hvordan det er skruet sammen. Det letter eventuel fejlfinding. Der kom nye kabler i og nye sikringsbokse. Styrepulten sidder i et lille skab. Fra starten havde jeg ikke ret mange muligheder pladsmæssigt. Jeg havde nok heller ikke det helt store overblik over alt det udstyr, som jeg ville montere… Tavlen er desværre allerede for lille – og det er lidt træls. Det begynder allerede at blive bøvlet, når jeg skal montere nye kabler til nyt udstyr.
I aften har vi haft Gerdas mor på besøg. Det bliver nok sidste gang inden afrejsen og brylluppet. På festdagen bliver der nok ikke tid til at snakke så meget med alle gæsterne, men vi vil gøre vores bedste :-). Det kan være svært for ens gamle forældre (og andre) at forstå, hvad der gør, at vi er så optagede af at skulle sejle så langt. Der er jo mange ting, man kan bekymre sig om, hvis det er det, man vælger at ville. Det er sikkert ekstra svært at skulle sige farvel/på gensyn til sit barn, når man er gammel og nogle dage i tvivl om, hvorvidt man selv er i live, når vi er tilbage. Men hun gør sit bedste for at forstå og ved godt, hun selv har været rigtig glad for at komme ud i verden og opleve nye anderledes steder i verden. Så må vi håbe, at der er nogle herhjemme, der vil vise hende vores hjemmeside en gang imellem, ligesom et brev ude fra den store verden sikkert vil være en stor opmuntring.
Generelt skrider tingene langsomt fremad, og vi skal nok nå – det vi når :-). I aften så vi lokalnyheder, og der så vi et indslag med træskibet Youkon, der i dag drog afsted på en jordomrejse, der er planlagt til at tage 3 år. Så rykker det indeni 🙂
23/6: 10 dage til afrejse… Gik i seng i går med ondt i lænden og havde hold i ryggen, da jeg stod op… Kl. 11 aftale med lægen. Ny omgang penicillin, recepter til rygestop og søsygeplastre. De skal kun bruges i yderste nødstilfælde, da de virker sløvende. Rygestoppet kommer senere. Jeg er ikke helt motiveret endnu… :-). Kl. 15 gik turen til tandlægen. 2 brækkede kindtænder, men ellers ikke det store. Hun gik straks ombord i den ene kindtand, så nu er den bare på plads igen :-). Mandag står den anden for tur. Så skulle helbredet være tjekket og på plads. Vores kære Margrethe fra FTLF kommer med en bemærkning om, at vi sejlere primært har fokus på at klargøre båden og have styr på det tekniske – men hvad med besætningen?? Hun har så ganske ret den kære Margrethe. Hun er en klog og erfaren langturssejler :-). Margrethe står for den sundhedsfaglige/psykologiske del på langturssejlerkurset i FTLF. Hun har også skrevet et kompendie – “skibsapoteket-medicin ombord”. Det er hendes oplæg, som vi har taget med til lægen, og i dialog med ham har vi stykket et skibsapotek sammen til Awareness`s besætning. Vi fik i øvrigt en sød hilsen fra hende i gæstebogen i går :-).
I morgen kommer Lærke, Mads & Sille så vi kan få snakket om de praktiske forhold, og hvad vi ønsker, de skal gøre, hvis vi ikke kommer hjem igen….- Men det gør vi !!!!! Vi kan nemlig ikke undvære dem – og vi skal opleve en masse endnu :-))
I går og forgårs lavede jeg glasfiberen ved skipperkøjen og fik den malet. Antennetuneren er monteret, kablet er fastgjort på det isolerede agterstag, med afstandsstykker hele vejen ned. Den er elektrisk forbundet med afbryder og sikring. Antennetuneren er en SG237. Den har til funktion at tilpasse antennelængden rent elektronisk. Mangler lige at købe lidt mere kobberplade til jordplanet. Så er HF radioen kørende :-).
Havde lige fat i Furuno i dag og rykke for vores søkort, der var sendt til opdatering. Det skulle komme i morgen med posten. I morgen kommer isoleringsmanden og hulmursisolerer huset :-).
Gerda har haft et ret travl dag og bl.a. været på shopping efter bøtter og andet køkkenudstyr. Lige nu sidder hun og laver afdækning til Dannebrogsflaget på vindfanen til vindroret. Der skal lige et lille flag i toppen :-). I de næste par dage skal vi lige forsøge at skabe et overblik for weekenden og næste uge. Den sidste uge inden bryllup og afrejse… Det begynder at suge i maven….
Vi fik lige en lille sød sms hilsen fra Susanne & Per, der er nået frem til det sted, hvor de skal mødes med deres 2 døtre :-). Vi ønsker dem et glædeligt gensyn og ferie :-). Vi glæder til at mødes med dem hen på efteråret :-).
I de seneste dage har jeg fundet ud af, hvordan vi lægger vores egne videoer op og laver link til det. Der ligger en lille videostump med Barnebarnet Emil, som passede os, da han var syg her i foråret :-). Du kan se videoen under menuen “sidste nyt” og video.
24/6: I dag har vi ikke nået så meget omkring båden. Det opdaterede søkort kom i dag fra Furuno. Prøvede det af og det ser godt ud.
I dag blev huset hulmursisoleret, og vi fik snakket med ungerne om de praktiske forhold, hvis vi ikke kommer hjem igen eller lign. Nu kender vores børn vores holdninger til det. De har alle reageret konstruktivt på vores udspil, og vi har det godt med at få det formidlet. Tak for det :-). Gerda og jeg startede i formiddag med at snakke om vores egne holdninger og ønsker til arv og bisættelser. Det er også en øvelse, der sætter gang i mange tanker og følelser. Men vi er af den holdning, at det er vigtigt at tage stilling til de områder af livet – og ikke mindst at få det formidlet, så det ikke kommer bag på dem, hvis/når situationen kommer. For ungerne er det lidt mærkeligt at snakke om, for det er jo bare naturligt, at vi er der… Men sådan ser virkeligheden ikke altid ud.
Nu begynder det at nærme sig for afrejsen. I morgen når vi heller ikke så meget. Gerdas datter dimitterer som student i morgen. Det er en stor dag :-). Lørdag skal vi også være med, når de unge mennesker skal på rundtur til alle familierne. Weekenden og næste uge bliver en intens tid, hvor vi skal skabe overblik og få prioriteret resten af opgaverne. Nu mangler der kun et lille dansk flag på læsiderne til søgelenderne, og der er sørme også malet et flag på vindfanerne til vores Aries vindror. Så er der ingen tvivl for andre i den store verden, hvor vi kommer fra :-).
26/6: 7 dage til afrejse… Pyh ha, nu kommer det tæt på :-). Kan også mærke glæden midt i spændingen og stressen.
I går blev Gerdas datter student, og vi var med, da hun fik beviset på 3 års hårdt slid og en masse andet :-). Bagefter havde vi samlet familien til lidt spiseligt, og vi lykønskede Sille med hendes eksamen og hyggede nogle timer sammen. I dag var vi med, da klassen kom forbi hendes far. Gerda og Asger havde anrettet lidt spiseligt og drikkeligt til de unge. Det var deres første stop på en lang dag, hvor de unge skal rundt og hilse på. Det var vist meget godt, at det var første stop på turen :-). Håber de får en dejlig dag, som de tænker tilbage på med stor glæde.
Nu er den del godt gennemført, og vi kan igen sætte fokus på vores eget. Vi var nede på båden og fik ryddet lidt mere op og sat mere på plads. Vi skal ha mange ting med, da båden skal være vores hjem i et år. I dag havde jeg fokus på alt det værktøj og forskellige dele, som jeg skal have med. Det er noget af en opgave. Jeg har svært ved at prioritere og systematisere alt vores grej. Tænker vi er nødt til at bo lidt i båden, før vi kan finde ud af, hvad der fungerer. Gerda går med de samme overvejelser på de områder, som hun er ansvarlig for. Som par er vi nok ret traditionsbundne i vores kønsroller – set udefra. Men vi har forskellige kompetenceområder og interesser, og til sammen udgør det for det meste en helhed :-).
Jeg har også fået sat ord på papir om det, som vi snakkede med vores børn om i torsdags. Der havde vi en snak med dem om, hvordan vi ønskede de skulle håndtere situationen, hvis vi går hen og dør undervejs på turen. Nu står vores ønsker på papir, og så kan de støtte sig til det, hvis de ønsker at følge vores ønsker :-). Vi er ret overbeviste om, at de vil forvalte det ud fra vores værdier. De er jo vores børn…. :-). Det er en lidt hård proces, men også god. Jeg har personligt en række oplevelser med mennesker i min nære familie, der er døde i “utide”. Kan godt mærke at det kommer lidt tæt på igen. Jeg var med til samtalen, hvor min stedfar fik besked af lægen om, at de ikke kunne gøre mere for ham. Han døde 9 måneder senere af lungekræft i alder som min egen. Beskeden gik rent ind, som var det mig selv, der havde fået beskeden. Det ramte hårdt -Men det giver også en større intensitet i mit eget liv. Det er vel i grunden ikke så ringe :-). Kan mærke en stor kærlighed til mine børn, mit barnebarn, Gerda og hendes børn, mine venner og andre betydningsfulde mennesker i mit liv.
Gerda har arbejdet videre med syarbejdet i forskellige former, men det må hun hellere selv fortælle om. Hun har også malet Dannebrog på vindfanen til vores vindror. Det ser godt ud det hele :-).
Gerda: Jeg har endnu engang handlet en del ind af fuldstændig uundværlige danske fødevarer til turen :-). Remoulade, ketchup, rugbrødsmel er blandt de højest prioriterede. Jeg er ved at samle en pose med uundværlige julemadvarer :-). Det bliver sikkert mærkeligt at holde jul i varmen på Tobago. Gad vide om julestemningen vil indtræde ??? Jeg har efterhånden fået købt en del grove melsorter og -blandinger, så jeg er spændt på, om der er stuveplads nok. I aften har jeg lavet de sidste justeringer på læsiderne til søgelenderne, så de er færdige nu. Det har været et stort arbejde, men jeg er blevet tilfreds med resultatet :-). Jeg fik også lige syet et betræk til vores redningsflåde, så den er lidt beskyttet. Jeg er begyndt at tage lidt med ned i båden hver gang, jeg er der. Nu kan jeg også begynde at mærke den positive spænding stige igennem al stressen. Det har jeg ventet på :-).
28/6: 5 dage til afrejse. Det har været en hektisk dag… Vi er lige kommet hjem efter en hyggelig aftensejlads med Annette og Henning. Henning har været vores mentor i firmaet gennem halvandet år. Vi har haft stor glæde af Hennings ekspertise på nogle områder, som vi manglede viden og erfaringer med. Det har vi været glade for og kan varmt anbefale Odense Erhvervsservice`s mentorordning. Vi havde en hyggelig tur med Henning og hans søde kone i et fantastisk vejr, hvor vi fik vendt verndensituationen og den forestående rejse. Selv om vi skal rejse, har vi stadig fokus på det erhvervsmæssige perspektiv. Sådan er det at være selvstændig ;-). Tak til Henning for hans indsats :-).
Gerda har handlet, sammen sin datter lavet proviantliste og pakket en del varer ombord. Der er stadig en del endnu…. Proviantlisten skal hjælpe os til at holde lidt styr forsyningerne. De skal pakkes mange forskellige steder, og så kan man let miste overblikket over, hvad vi har med ombord. Ud over det så har hun arbejdet en del med medicin, medicinfortegnelse, tilladelser og førstehjælpskasser. En til de små ting og en til de lidt større skader, som vi forhåbentlig ikke får brug for. Hun mangler stadig at købe søsygeplastrer, injektionssprøjter og kanyler. Vi har ikke noget, som skal injiceres med sprøjter, men det er ikke alle steder i den store verden, at man altid har nye ting af den slags – så de genbruges ofte. Men hvad har de været brugt til tidligere, og hvordan er de renset??? Så kan vi medbringe vores eget udstyr…
Jeg var en tur ved tandlægen og få ordnet det sidste. Det skal bare være i orden. Susanne fra Su-per måtte en tur til tandlægen i Frankrig, da hun havde problemer med en tand, på trods af hun lige havde været til eftersyn inden afrejsen. Gerda fik en nødrepsæt til en tandfyldning hos sin tandlæge. Da jeg bad min om det samme, gloede hun forvirret på mig. Efter en snak frem og tilbage fik jeg en lille pose med noget, som vi kan fylde i en tand, hvis en fyldning skulle falde ud. Men betingelsen for at det virker er, at stedet, hvor nødfyldningen skal i – skal være helt tørt. Det er vist ikke så nemt, så jeg fik nogle vattamponer med… Håber ikke vi får brug for den slags.
Ellers har jeg arbejdet med at undersøge de tilbud, som vi har fået på rejsesygeforsikringer. Vi har 2 tilbud henholdsvis fra Gouda og Europæiske. Europæiske har en langturssejlerforsikring for 3 personer 1 år til knap 10.000 kr. Gouda tilbød en superforsikring for 2 personer til knap 16.000 for 2 personer, som dækker hele verden. Europæiske har en tilsvarende til samme pris. På langtursejlerforsikringen er der en række begrænsninger, og der er hele besætningen omfattet af en “pulje”. Det vil sige, at hvis 1 person skal på sygehuset og må i gennem et dyrt forløb, så er der ikke så meget tilbage til den øvrige besætning… Hvem skal man så vælge, hvis alle kommer til skade og har brug for dyre behandlinger???
En anden problematik er, at vi rejer rundt indenfor EU indtil 20/11-10. Der er vi dækket af det blå sygesikringskort, men der er ingen hjemtransportdækning efter de nye regler. Europæiske virker meget ufleksible i deres tilbud. Gouda virker mere fleksible, og de har en rejseforsikring, som dækker max 1 år og som supplerer det blå kort. Den koster 270 kr/md/person plus et opstartsgebyr på 75 kr/person. Den forsikring kan man tegne på månedsbasis, og når vi går over Atlanten, så skifter vi til superdækningen, som dækker frem til juli 2011 og koster godt 9000 for 2 personer. Det virker som en god kombination, så det ender nok med, at vi tager den løsning til godt 12.500 kr./år
Alle disse overvejelser sætter tanker i gang om, hvor privilegerede vi er i DK, også selv om vi jamrer over det sygesystem, vi har…..
30/6: I dag har stået på praktisk håndværksarbejde. I går lavede jeg en holder til ankeret. Vi kommer til at ligge en del for anker, og derfor er det vigtigt, at det er nemt at håndtere ankeret. I dag har jeg arbejdet videre med det og forbedret det lidt mere. Glemte en nylonrulle nede på værkstedet hvor jeg arbejdede, så det blev ikke monteret i dag…. træls… I dag har jeg også lavet en ny selvskødearm til det ene spil. Vi mistede den arm for 2 år siden. Siden har vi forgæves forsøgt at få fat i ny. Enkes, som spillet hedder, er ikke lagerførende med reservedele… Virksomheden har ført en omtumlet tilværelse, og de er nu i gang med en relancering. De havde forventet at kunne levere nye dele omkring 1 juli, men de er forsinket nogle måneder. Derfor gik jeg i gang med at lave armen selv. Det var et større arbejde, men det lykkedes at lave en ny. Stor var glæden, da jeg havde monteret den. Så skulle jeg lige stramme en skrue og knæk sagde det, og så var bolten knækket inde i armen…. P.., så i morgen må jeg tilbage og reparere den. Bolten er lavet af rustfri stål, og armen er lavet af aluminium, så jeg kan godt opgive at bore den ud. Den knækkede bolt er 6 mm. Så nu kommer der en 8 mm umbracobolt i i stedet for. Umbracobolte er lidt stærkere og en 8 mm skulle kunne tåle lidt mere.
De små uheld kommer til at forsinke morgendagens opgave. Kl. 15 i morgen skal vi have reception for vores kunder nede på Awareness.
Gerda: I dag har jeg syet et myggenet til lugen, så vi forhåbentligt kan sove uden at blive stukket af malariamyg eller andre udyr :-). Jeg har også lavet stoflugen ned til kahytten færdig. Et par nye pudebetræk er det også blevet til. Næsten al kolonialprovianten fik jeg stuvet forskellige steder. Mangler lige at finde det rette sted til “julepakken”. Der er også blevet handlet ind til receptionen i morgen, og købt kød og kartofler til gensynsfesten lørdag :-). 1000 andre småting er bragt i orden, spændende theer og diverse kosttilskud fra Matas har jeg også investeret i. Jeg har lovet John, at han ikke dør af sult sammen med mig, og det løfte agter jeg at holde :-).
1/7: I dag har været en hektisk dag. Holderen til ankeret er nu plads og selvsskødearmen er også på plads. Vi har travlt med at samle op på alle de løse ender. Dem er der mange af :-). I morgen skal vi samle op på resten. Fredag er den sidste hele dag, hvor vi kan arbejde. Lørdag står den på bryllup og afrejsefest. Vejrudsigten ser lovende ud :-).
I morgen skal vi foretage de sidste indkøb, som vi ikke kan klare andre steder. De fleste kræver en form for “efterbearbejdning”. Det er dele til båden på en eller anden måde. Resten kan vi købe undervejs. Vi skal også ordne alt det papirmæssige omkring firmaet moms, skat ol. Der skal også overføres ting fra den stationære computer, så vi har mailadresser osv. med. Firmahjemmesiden skal også lige opdateres.
I dag har vi holdt reception for kunder og forretningsforbindelser. Vi havde en hyggelig eftermiddag, og solen varmede skønt. Hyggeligt at møde en masse dejlige mennesker. Vi fik også nogle dejlige gaver, som vi glæder os til at nyde herhjemme og undervejs :-). Tusind tak for det. Det blev vi rigtig glade for :-). Flere af dem har også meldt ud, at de kommer og vinker på søndag. Det er vi glade for og sætter stor pris på :-). Selv om det var en uformel reception blev der holdt små taler og råbt hurra for os. Tusind tak for det også :-). Vi havde desværre ikke mulighed for at snakke mere personligt med vore gæster. Det kunne vi godt have tænkt os, men det levner rammerne ikke mulighed for….
I aften har jeg installeret modem til mobilt bredbånd, så vi kan være på nettet, indtil vi når den tyske grænse. De næste par dage får vi nok ikke tid til at opdatere hjemmesiden…
I morgen bliver en rigtig lang dag, så nu er det sengetid 🙂
2/7: Pyh ha en rigtig travl dag, mange løse ender skulle samles op, mad til festen i morgen laves, og ikke mindst skulle båden pakkes…. Det er utroligt, hvad man ikke kan undvære :-). Sille, Mads og Lærke kom ned på båden og ville pynte den i anledning af vores bryllup. De fortsatte til vores hus, hvor der blev pyntet op med flag og smukt pyntet æresport med blomster, risposer og små sejlbåde :-). Det blev vi rigig glade for! Allersidst på aftenen kom turen til kontorarbejde for John. Det bliver “need to do”, så må vi lave det sidste i Kerteminde og Svendborg. Vi er dødtrætte nu kl. 00, og der venter en lang dag i morgen igen 🙂