3/8: Vi afsejlede fra Cherbourg 4 timer før højvande i Dover. Det er vigtigt, hvis du er sejler og vil sejle den samme rute.(timingen var bare perfekt) Vi afgik fra marinaen 13.30 efter at ha fyldt diesel på. Det tager en halv time at komme ud af havnen!. Ruten, som vi skulle sejle ad, er meget berygtet for den voldsomme tidevandsstrøm. I området kaldes den for Alderny Race. Den kan gå med op omkring 10 knob. Da vi er midt i månefaserne, er strømmen heller ikke så voldsom. Men vi fik det timet rigtigt og havde ingen problemer. Ifølge følge vejrudsigten ville vi ha modvind de første 15 sømil, hvorefter vi ville få halvvind ( vind på tværs). Så ville vi kunne sejle optimalt. Men ak… Hele vejen havde vi mo`vind. Så det forgik på motor igen igen. Turen tog 12 timer, og vi ankom kl. 01.30 og fik straks tilladelse af Port Control til at gå ind. Man kan kun anløbe marinaen 3 timer før og efter højvande. Der er en slags afspærring under vandet, som man skal passere. Den holder vandstanden på et minimumsniveau i marinaen(omkring 2.30M).
Da vi ankom til vestsiden af Jersey, trak det op til regnvejr, det begyndte at blive mørkt og usigtbart. En spændende kombination :-). Omkring øen er der fyldt med klipper og skær. Så sejladsen foregik med konstant udkig og næsen i plotterskærmen (GPS) . Ved fælles hjælp fandt vi ruten ind til havnen. Den er et ret flot, men også ret forvirrende syn. Alt er bare et lyshav. Hele havnepromenaden er oplyst. Samtidig er der flere ruter ind. De er forholdsvis godt markerede, men kan godt virke forvirrende. Så vi var meget koncentrerede først og sidst på ruten.
Hvis vi skal sætte lidt overskrifter på den første måned, så har den været arbejdskrævende/lærerig. Vi har konstant været på arbejde. Der har været rigtig mange ting at lære undervejs. Vi havde tilmeldt os FTLF`s tidevandskursus. Det blev desværre aflyst. Det kan stærkt anbefales at tage det kursus eller et tilsvarende. Det er voldsomme kræfter, som man er oppe imod!! Vi har lært det på den ”hårde” måde.
Internettet er blevet vores måde at holde kontakt med Jer derhjemme. I de sidste 2 havne har det manglet. Så det føles lidt mærkeligt ikke at kunne holde kontakt – udover telefonen. Men det skal vi vist vænne os til… Invester i en god antenne (internet) til båden. Det letter i jagten på nettet. Hans fra Yachtgear.dk har nogle løsninger. Vi fik ikke investeret, så det fortryder vi nu. Så nu skal vi ud og søge..
Igen vil vi nævne Reeds Nautical Almanac. Den er guld værd!!! Den bør absolut være standardinventar i skibsbiblioteket, hvis du sejler sydover. Der er en hulens bunke forkortelser i teksten, så den kræver lidt at læse. Jeg købte den på nettet for godt 330 kr. De penge er givet fantastisk godt ud!!!
4/8: Kl. 01.30 Vel ankommet til Saint Helier på Jersey. Her er et godt net så nærmere følger senere i dag. Nu vil vi i seng efter 12 timers motorsejlads gennem et af de mest strømfyldte farvande i verden….
I dag håber vi at få kontakt med “ungerne” via Skype… Vi savner Jer og håber at få kontakt. Vi er vist lidt i underskud 🙂
4/8:fortsat: I dag er vi lidt matte i sokkerne… Formiddagen og en del af eftermiddagen har det regnet og været småkoldt. Jeg havde lovet Gerda lidt badeferie når vi kom til Jersey. Havde en indre forestilling om at de havde et noget mildere klima end i DK. Det har de også men det er primært om vinteren…
Vi har været ude og cykle lidt rundt sidst på eftermiddagen. Der er rigtig mange butikker. Det er sjovt at kigge på udbud og priser. Øen er ikke med i EU og betragtes som frihandelsområde. Det afspejles ikke i de priser som vi har set.
Prisen i marinaen 23 £+ 2 for strøm.1 £ står i næsten 9 kr. nu. Så det er ikke helt billigt. Bad og internet er gratis. Det glæder vi os over – når det virker. Der er 5 marinaer her i byen. I nat da vi kom ind, sov næsten alle. Vi gik lige ind og fandt os en plads. Da vi ankom til forhavnen så vi en masse både, der så ud som om de ventede på at komme ind. De lå i lag med op til 5 styk udenpå hinanden. Men her i eftermiddag lå de der stadig…??
Det er skønt igen at være i et sprogområde, hvor vi forstår hinanden. Vi kan også følge med på radioen, turistbrochurer og lignende. Da vi kom op til receptionen blev vi mødt på klingende engelsk. Møntfoden er £ men med eget navn. Jersey Pound, men så vidt vi kan se så er de 2 valutaer ens.?? Men der nu noget mærkelige her. De kører i den forkerte side af vejen… Det kræver virkelig noget opmærksomhed, når vi færdes ude i trafikken. Godt vi ikke skal køre bil… J
Gerda er meget betaget af alle de flotte blomster som findes her. De er meget flinke til at sætte/hænge blomsterkummer op overalt. Det er et smukt syn. Tænker det må glæde en dansk gartner eller blomsterproducent. De er nok ikke lavet på Jersey alle sammen. Måske er det et visit værd for en fynsk producent…- fik du den Holger??? J Men du har vel travlt med andre ting???
5/8: Gerda har fået nye shorts… og jeg har ikke fået noget. Jeg har ellers kørt Jersey tynd og været i næsten alle elektronikforretninger-og bådudstyrsforretninger for at lede efter en udendørs Wifi antenne så vi kan komme mere sikkert på nettet- men det lykkedes ikke.. 🙁
6/8: I aftes havde vi en rigtig dejlig lang snak med Lærke på Skype. Tak for det.! Skønt at ku ha kontakt med Jer derhjemme på den måde. Ikke at det kan erstatte den personlige kontakt, men det er den næstbedste løsning… Lærke kom også med en meddelelse, der gjorde indtryk på mig, og som jeg har brugt lidt af natten til at bearbejde. Skal man gi den slags meddelelser, når man ikke er hjemme. Ja, det mener vi!!. En af mine gamle venner Annie døde af kræft den 29 juli i en alder af 59 år. Hun blev begravet den 4/8. Trist at modtage en sådan besked, men lidt sværere når man er hjemmefra. Jeg ville gerne ha deltaget i begravelsen og vist Annie den sidste respekt. Men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Mine tanker og medfølelse går til Jørgen, Brian og Kim – og resten af familien. Det er hårdt at miste nogen, man har kær.
I løbet af natten gik tankerne tilbage til ungdomsårene, hvor jeg lærte Annie og Jørgen at kende. Det var alle minderne om de gode stunder som jeg/vi har tilbragt sammen med dem. De er nogle dejlige mennesker, som vi har delt mange gode, interessante og spændende oplevelser sammen med. Tak for det !!
Æret være Annies minde.
Endnu en gang bliver vi bekræftet i vores beslutning om vores rejse. Gøre det man har brug for, selv om det også koster noget. Her tænker jeg specielt på afsavnet i forhold til vores kære derhjemme. Kærligheden til de mennesker, som vi holder af, bliver meget mere tydelig og konkret. Vi mærker savnet tydeligt. Der er mange aspekter i en langturssejlads…
7/8: Vi skulle ha sejlet kl. 06.00, men vejret ville det anderledes… Der stod en strid blæst omkring kulingstyrke ind i havnen. Vi var vågne en del gange i løbet af natten, da det begyndte at blæse op. Så vi besluttede os til at blive lidt endnu. Vejrudsigten ser ikke for gunstig ud – idet den lover vind og bølger imod… Sædvanligvis kommer vinden fra vest eller sydvest. Det er den kurs som vi skal sejle… Hen under aften skal den dreje mere om i nord, men bølgerne vil stadig være imod.. Turen til Brest forventes at tage ca. 36 timer. Herefter vil vi finde et vejrvindue(godt vejr) og så gå over Biscayen hurtigst muligt.
Vi kan komme ud af havnen omkring kl. 14, så det satser vi på. Vinden er mere moderat nu, men der kommer dog pæne vindstød endnu. Når vinden drejer mere om i nord, så skulle vindstyrken også falde. Indtil da ligner det motorsejlads…
I går fik jeg fat i et nyt kort til computeren. Det har givet noget mere signalstyrke til at komme på nettet. Det prøvede vi i går eftermiddags, hvor vi snakkede med Emil, Vivi og Mads. Det var dejligt at snakke med dem :-). Der var billeder på, så det var helt perfekt. Signalstyrken var dog ikke konstant, så vi måtte slå billedet fra efter en halv time. Men det nye udstyr var helt klart en forbedring :-).
Mads gav også en rundvisning i vores hus, som de har indrettet, så det passer til dem. Det så flot ud :-). Skønt at se og snakke med dem. Emil var lidt træt, men han kunne dog genkende os efter et stykke tid :-). Han fik fortalt lidt om, hvad hunden, bilen og katten siger :-). Det med fisken er gået af mode igen…. :-).
Emil må nok være lidt forvirret. De flyttede jo ind i det hus, som vi boede i, og så er vi pludselig på computerskærmen. Det er en mærkelig og forvirrende verden… 🙂
I går aftes blev vi eskorteret ud af byen af politiet… Vi ville cykle ud og se den lange strandpromenade. Vi kom cyklende i den forkerte side af vejen (altså set med danske øjne..,) men den var meget befærdet. Vi havde ikke set, at vi måtte cykle på fortovet. Så den politibil, der kom efter os, lagde sig lige bag os og fulgte os, til vi fik øje på, hvor vi rettelig skulle cykle. Den flinke betjent vinkede og nikkede anerkendende, da det lykkedes os at komme på rette vej. Jo, de passer godt på folk her :-). Man vil jo nok gerne, at vi vender helskindet tilbage og besøger Jersey igen :-). I øvrigt er der ikke ret mange cyklister her. Dem, som vi ser, fræser meget målrettet af sted på deres racercykler.
Strandpromenaden ved st. Aubins Bay er bare rigtig flot. Det er en meget bred og meget lang promenade. Der er udsmykket med blomster og palmer. Langs vejen ligger der bare den ene store villa efter den anden blandet med pensionater og hoteller – i gammel engelsk stil. Sandet ved stranden er bare rigtig fint – det ligner det på Fanø siger Gerda. Langs hele promenaden er der hængt pærer op i rå mængder. Det kunne vi se som et “lyshav” da vi sejlede ind. Flot ser det ud, men det er et enormt ressourcespild… På vejen så vi en “sandkunstner”, der havde lavet det flotteste sandslot som jeg nogensinde har set. Billeder kommer…
I øvrigt er byen St. Helier et sandt virvar af små kringlede gader, hvoraf de fleste er ensrettede… Det er lidt svært at finde rundt på legal vis. Så nogen gange har vi planket den og kørt på fortovet i mod ensrettet færdsel – hvilket også er tilladt visse steder. Jo, de skøre de englændere :-). Vi kan i hvert fald ikke rigtig finde systemet. Derhjemme ville vi ha fået adskillige bøder for den måde at færdes i trafikken på – forudsat at der undtagelsesvis skulle komme en færdselsbetjent forbi… :-). Men gågaden er lang og smykket med blomster både i kummer på små torve og ikke mindst hængende i krukker i 1. sals højde. Og der er mange dametøjs- og skobutikker at gå på opdagelse i til en fornuftig pris!
Og så lige lidt om forplejningssituationen om bord: Der er få,, men store supermarkeder omkring hovedgaden, meget velassorterede og en smule billigere for visse varer end i DK. Jeg har dog ledt forgæves efter bl.a. cocktailpølser og en pose rasp til at drysse i min gasbageform. Jeg vil gerne anbefale Netto´s fryseposer med hjemmefra, da det er svært at opdrive noget tilsvarende til den pris… Jerseymælk 1% fedt er et kapitel for sig. Det smager bare fantastisk godt. Firmaet Jersey Diary laver også en skøn yoghurt. Den skal bare smages!
Jeg havde Store Bagedag i går. Jeg har kun brugt gasbageformen et par gange. Det blev først til et mindre brød, som jeg dog kom til at brænde af …. havde i skyndingen glemt at sætte den underste del på, så det var et noget solbrændt brød, der kom ud. Og medførte en del skrubben af formen, før den kunne bruges til næste brød. Men af skade bliver man klog, så det glemmer jeg ikke igen! De to næste forsøg faldt heldigt ud, så nu har vi frisk lyst brød og et groft rugbrødslignende brød til turen. Det er lige med at finde den helt rigtige temperatur at bage ved, så brødet ikke bliver tørret og er 100 år om at blive bagt, men på den anden side ikke får en mørk skorpe. Jeg prøver mig lidt frem….
Underligt nok så taber vi os begge to lidt. Det må være al det cykleri i land, og så er det ikke altid, appetitten er så stor for mit vedkommende, når jeg har været nede i kabyssen for at forberede et måltid. Men det er bare en sidegevinst, så længe søsygen kan holdes på det plan. I øvrigt har jeg nogle gange spist et par ingefærtabletter et par timer før en bøvlet sejlads, og det har muligvis taget det værste af symptomerne. Ellers er der ikke andet at gøre end at følge horisonten med blikket, og så være optaget af at holde øje med kurs, fiskenet, bøjer osv. i stedet for at overgive sig til det, jeg har mest lyst til, nemlig at falde lidt hen, blive sløv og søvnig.